تاريخ انتشار : ١٤:٢٧ ١٦/٥/١٣٩٤

عطای پهلوان، آخرین حلقه‌ی سلسله‌ی جوان‌مردی
 همه‌ی عالم می‌دانند: پوست و روده سهم قصاب است. قصاب کمی رودار باشد، کل‌پچ را هم به بهانه‌ی بوی بدِ کز دادن و گرفتاری‌های هم‌سایه‌گی و آیینِ شهروندی، بالا می‌کشد. پس بایستی دقیق بود و عمیق؛ در این روزگار اگر کسی از راه رسید و از خیرات و مبرات گفت و از فوائد قربانی و خون و دفع بلا و رفع چشم‌زخم، حتم بدانید که اگر منصف باشد و طمع به کله‌پاچه‌ی حیوان نداشته باشد، دستِ کم چاله‌ي پوست و روده را کنده است! یعنی صنعت خیریه این روزها بر امر خیر غلبه کرده است و خیّر در به‌ترین حالت صنعت‌گر صنعت خیریه است. صنعتی که مدیر دارد و کارگر دارد و حساب‌دار دارد و مشتری  دارد و سود و زیان دارد و...

×

صبح راننده می‌آید دم در. مقام مدیریت را سوار می‌کند. مقام مدیریت لغو سهوی نیست. راننده همان مقام مدیریت را سوار می‌کند، والا یک دست کت و شلوار و هفتاد کیلو گوشت و دنبه  و فوق‌ش یک کیف سامسونت می‌تواند به شکل همه‌گانی‌تری سر کار برود. راننده مقام مدیریت را سوار می‌کند، و مقام روی صندلی عقب می‌نشیند تا هنوز کارتِ ساعت نزده به امورات مردم بپردازد. مقام مدیریت خیریه‌ی دولتی یا عمومی یا مردمی، سر کار می‌رود و آمار در می‌آورد و تیزر می‌سازد و تبلیغات می‌پراکند تا شاید مشوق دیگران باشد در این امر... پوست و روده همان مقام مدیریت است.

×

کسی پیدا شده است در کرمان که مقام مدیریت نیست. "پیدا شده است" لغو سهوی نیست. او سال‌ها، خودخواسته، گم بوده است. حالا انتشارات اطلاعات و کتاب عطای پهلوان و محمدعلی علومیِ نویسنده، او را پیدا کرده‌اند. کسی پیدا شده است که مقام مدیریت خیریه نیست. صبح به صبح با دوچرخه‌ی قدیمی سر کار می‌رود و از پوشه‌دانِ فلزی‌ش پرونده‌ای را بیرون می‌کشد تا بسازد آخرین مدرسه‌ی نساخته را... و پرونده را چند ماه بعد بگذارد کنار بایگانی غیررسانه‌ای صد و شصت پرونده‌ي قبلی مدارس ساخته‌شده.

×

"عطای پهلوان" شرحی است از زنده‌گی عطا احمدی، حلقه‌ی واپسینِ سلسله‌ی جوان‌مردی در روزگار ما که به قلم توانای محمدعلی علومی نگاشته شده است؛ گزارشی است از زیستن مردی که هر روز را به نام خیر از جا برخاسته است و در زنده‌گی "خیر" هدف‌ش بوده است نه وسیله‌ای برای رسیدن به هدفی دیگر. پانصد صفحه، خلاصه‌ای از یک عمر. پانصدصفحه‌ای که شاید ما را پنج‌قدمی در راه عطا راه برد... "عطای پهلوان" دعوتی است به قربانی از سوی کسی که هرگز پوست و روده را حق قصاب نمی‌دانسته است!




(چاپ اول این کتاب 536 صفحه‌ای اوایل بهار 94 در انتشارات موسسه‌ی اطلاعات منتشر شده است.)


در همين رابطه :
. خرید اینترنتی کتاب عطای پهلوان
 . روزنامه‌ی هم‌شهری 15 مرداد 94 ص آخر

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٨٨٦٤
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.