تاريخ انتشار : ١٤:٥ ١/٦/١٣٩٤

چرا پذیرفتم؟ (توضیح رضا امیرخانی در مورد عضویت‌ش در شورای سیاست‌گذاری نمایش‌کتاب)

 

بر آن‌چه نوشته‌ام، استوارم. هنوز نمایش‌گاه کتاب را در ساحت اقتصاد، آفتی برای صنعت نشر می‌دانم و با شکل و ماهیت آن مخالف‌م؛ اما در ساحت اجتماعی، همین مجموعه‌ی هم‌گونِ بن کتاب و سس کچاپ را مهم می‌دانم. در بومی که مناسبت‌های تقویمی و فضاهای شهری‌ش اجازه‌ی حضور بی‌غرض به انبوهه‌ها نمی‌دهد، نمایش‌گاه غنیمتی است؛ برای این گردهم‌آیی به جای فوتبال و موسیقی و سینما، قرعه به نام کتاب افتاده است و این طبعا فرصتی است برای اهل کتاب...

صورت حاضر نمایش‌گاه را در ساحت اقتصاد مهلک، در ساحت اجتماعیات مهم، و در ساحت فرهنگ مضر می‌دانم و این‌ها را پانزده سالی است که گاه و بی‌گاه شرح داده‌ام.

اطلاع داعیان این قلم به شورای سیاست‌گذاری نمایش‌گاه کتاب، از این دسته نظرات، ظنی عقلایی است. من این دعوت از منتقد را محترم یافتم. می‌شد صدای منتقد را نشنید یا سیاسی فهم کرد. علاوه بر محترم بودن، این دعوت از صدا یا به‌تر بگویم صداهای مخالف در شورای سیاست‌گذاری، دست کم در حافظه‌ی من، کم‌سابقه نیز بود. پس پذیرفتم‌ش.

تمام وجهه‌ی همت‌م در شورا این خواهد بود که به اندازه‌ی قدمی ولو کوتاه نمایش‌گاه را از این فروش‌گاه بزرگ از تولید به مصرف دور کنم و سیاهی سالانه‌ی این دهه‌ی عزاداری کتاب‌فروشان را اندکی بزدایم. در ثانی فرصتی دارم برای رصد نگرانی‌م از هاپولی شدن محل دائمی نمایش‌گاه‌های بین‌المللی و ثالثا شاید بتوان جسم جسیمِ نمایش‌گاه را از سفره‌خانه‌ی ناشران به سمت کافه‌ی نویسنده‌گان حرکت داد...

با این حساب در شورای سیاست‌گذاری شاید نماینده‌ی خودم هم نباشم، چه رسد به نماینده‌ی دیگران! شورا، سخن‌گوی محترمی دارد که اخبار شورا را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد. من نیز تا روزی که احساس مفید بودن داشته باشم، در جلسات حاضر خواهم شد. قربان محبت‌تان...

---------------------------------------------------------------------------------------
دو نوشته از جناب آقای/سرکارخانم مهدیه‌ علیزاده و مهدی خانعلی‌زاده
-----------------------------------------------------
1-هفت راه
http://haftrah.com/1394/06/%D8%A2%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%86%D9%87-%D8%B4%D8%AF-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%DB%8C%DA%A9-%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA-%D8%A8%D8%B2%D8%B1%DA%AF/

برای نویسنده‌ای که تناقض‌هایش توی ذوق می‌زند؛
 

مجله فرهنگی هنری هفت راه – مهدیه علیزاده: رضا امیرخانی شخصیت جالب و عجیبی دارد. او این توانایی را دارد که به شکلی ماهرانه و جذاب، از همه انتقاد کند و همه را با خود همراه کند اما نهایتا خودش دست به همان عملی که از آن انتقاد کرده بزند و تشویق حامیان و هوادارانش را […]

 

مجله فرهنگی هنری هفت راه – مهدیه علیزاده: رضا امیرخانی شخصیت جالب و عجیبی دارد. او این توانایی را دارد که به شکلی ماهرانه و جذاب، از همه انتقاد کند و همه را با خود همراه کند اما نهایتا خودش دست به همان عملی که از آن انتقاد کرده بزند و تشویق حامیان و هوادارانش را نیز دریافت کند.

اگر اهل کتاب و کتابخوانی باشید، حتما انتقادات تند و نیشدار امیرخانی از نمایشگاه کتاب را شنیده و خوانده‌اید؛ انتقاداتی بی‌رحمانه که به دلیل قلم فوق‌العاده آقای نویسنده همیشه مورد تایید و احترام همگان بود و بسیار هم طرفدار داشت حالا، خود آقا رضا یکی از اعضای اصلی شورای سیاستگذاری همان نمایشگاه کتابی شده است که بارها و بارها به شدیدترین حالت ممکن آن را کوبیده و به آن حمله کرده بود.

امیرخانی دست به توجیه خوبی هم دارد. خودش خوب می‌داند که کتابخوان‌ها انتقادات سابق او را فراموش نمی‌کنند. برای همین دست به قلم برده و در توجیه پذیرفتن این پست دولتی نوشته است:
...
...
ما قضاوتی نمی‌کنیم. فقط شما را به خواندن یادداشت تند امیرخانی در سال ۸۸ درباره نمایشگاه کتاب دعوت می‌کنیم تا خودتان قضاوت کنید که آقای نویسنده تا چه اندازه به شعارها و آرمان‌های جنجالی خود پایبند است:
...
...

رضا امیرخانی نویسنده بزرگی است بدون شک اما اگر می‌خواهد علاوه بر بزرگی، ماندگاری هم داشته باشد، باید تناقض‌هایش را حل کند. آقای نویسنده باید بداند که نمی‌توان برای درگیر نشدن در مباحث سیاسی – اگر فتنه ۸۸ را صرفا یک مساله سیاسی بدانیم! – به کوه پناه برد اما خیلی راحت با یک روزنامه سرتاپا سیاسی و جناحی درباره مذاکرات هسته‌ای و دفاع از تیم مذاکره کننده دولت صحبت کرد. (لینک مرتبط: یادداشت شفاهی رضا امیرخانی برای روزنامه شرق درباره مذاکرات هسته‌ای)

 

همین تناقض‌ها باعث می‌شود ارمیا سر به بیابان بگذارد و حتی سهراب هم نتواند کاری برایش بکند…
----------------------------------------------------
2- خبرگزاری فارس دی94
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941029000994
بر اساس این گزارش، صالحی در این نشست خبری با بیان اینکه شورای سیاساستگذاری نمایشگاه کتاب در ٢٩ مرداد امسال تشکیل شد. ترکیب شورا عبارتند از: گروه اول مدیران فرهنگی که شامل سه نفر بودند؛ گروه دوم نمایندگان تشکل‌ها بود که نسبت به سال گذشته دو نماینده داشت امسال سه نماینده خواهند داشت. اینها به انتخاب تشکل‌های نشر معرفی شدند. دو نفر دیگر به واسطه تخصص انتخاب شدند اول سیدمحمد بهشتی و دیگری رضا امیرخانی.

----------------------------------------------------
3-گوگل پلاس جناب محمدصادق علیزاده
https://plus.google.com/u/0/113487733614978113583/posts/ANZHAWZNtBN
جلسۀ شورایِ سیاست‌گذاریِ نمایشگاهِ کتاب و حضور آقایان +محمد حمزه زاده و +رضا امیرخانی 
#کتاب   #نمایشگاه_کتاب  

‫مهدی خانعلی‌زاده‬‎
 
Aug 19, 2015
+
1
2
1
 
Reply
 

 

 
شعار خوب میداد امیرخانی درباره مزخرف بودن نمایشگاه دولتی کتاب...

در همين رابطه :
. نشریه‌ی هفت راه و تناقضات امیرخانی، برای نویسنده‌ای که تناقض‌هایش توی ذوق می‌زند؛ 
خبرگزاری ایسنا
. روزنامه‌ی ایران: از سفره خانه ناشران به كافه نويسندگان
. جناب آقای اشعری: نمایش‌گاه برای قشری برگزار می‌شود که رضا امیرخانی...
. خبرگزاری مهر: تغییرات در شورا... ... افزوده شدن یک نویسنده رضا امیرخانی به این ترکیب با توجه به پرمخاطب...

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ١٢٣٧٩
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.