تاريخ انتشار : ٢٠:٣٩ ١٣/١٢/١٣٨٨

بيوتن جايزه‌ي اول رمان جشن‌واره‌ي حبيب را گرفت، مسوولان به جشن‌واره نيامدند و روزنامه‌هاي دولتي پوشش ندادند، هم‌چنين نوشته‌ي آرش فهيم خطاب به مسوولاني كه نيامدند! و در آخر نيز جوابيه‌ ي معاونت فرهنگي ارشاد به خبرآنلاين و توضيحي از جوان‌آنلاين. هم‌چنين توضيح ديگري از خبرآنلاين راجع به كتاب هفته!
رضا اميرخاني در سخناني حين گرفتنِ جايزه گفت:
نمامي زنگ زده بود كه ليورپول را با ناداوري از جام حذفي بيرون انداختند، بعدتر همان سال، براي جلوگيري از فشار افكار عمومي جام خيريه و جام اتحاديه را به او دادند... با اين كار قصد تخفيف جايزه‌‌ي حبيب را داشت. بگذاريد همين‌جا با صداي بلند بگويم كه جايزه‌اي كه مزين است به نفسِ خانواده‌ي شهدا، براي من بسيار ارزش‌مندتر است از جوايزِ مسوولان! از آن‌طرف قصه شنيده‌ام كه يكي از اين اسپانسرها جشن‌واره را تهديد كرده است به قطع كمك در صورتِ دادنِ جايزه به بيوتن! براي همين قسمت ماديِ جايزه را نخواهم پذيرفت تا برش گردانند به همان جماعت كه قطعا محتاج‌ترند!

اين مطالب در اين صفحه درج شده است:
ايسنا و گزارش مراسم
(ضمنا اين خبر را نيز از خبرآنلاين بخوانيد)
هم‌چنين اين نوشته از وبلاگ آرش فهيم را.
روزنامه‌هاي دولت پوشش ندادند نيز در خبرآنلاين آمده است
هم چنين بخوانيد جوابيه‌ي ارشاد را به خبر اول خبرآنلاين
و در آخر توضيحات جوان آنلاين تحت نام يك گام به پيش دو گاه به پس
آخرتر نيز توضيح خبرآنلاين را ببينيد راجع به كتاب هفته ي ارشادي‌ها!

رضا اميرخاني:
متأسفانه كار دست عده‌اي افتاده است كه خوشايند مسؤولان مي‌نويسند

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
1388/12/13
03-04-2010
14:06:08
8812-07966: كد خبر

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

مراسم اختتاميه‌ي نهمين دوره‌ي جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور بعدازظهر روز گذشته (چهارشنبه، 12 اسفندماه) با حضور جمعي از نويسندگان، پژوهش‌گران و خانواده‌هاي شهدا در حوزه‌ي هنري برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجتبي رحماندوست ـ نويسنده و پژوهش‌گر ـ نخستين سخنران اين جشنواره بود كه با موضوع «گونه‌شناسي قصه‌هاي قرآني» سخنراني كرد.

وي با طرح اين پرسش كه آيا قصه‌هاي قرآني گونه‌اي داستان هستند و در كدام‌يك از گونه‌هاي ادبيات داستاني قرار مي‌گيرند، به سرشماري وجوه اشتراك و افتراق ميان قصه‌هاي قرآني و ادبيات داستاني پرداخت و گفت: متأسفانه اكنون در حوزه‌ي نقد و تحليل ادبيات، بينش قرآني آثار وجود ندارد. در صورتي كه پديده‌ي قصه‌هاي قرآني بسيار مهم، تأثيرگذار و داراي پيام مشخص است.
اميرحسين فردي ـ دبير اين جشنواره ـ نيز با انتقاد از حمايت نشدن جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور از سوي مجامع، دستگاه‌ها و نهادهاي فرهنگي، تأكيد كرد: همه‌ي تلاش ما اين است كه در اين جشنواره، با وجود همه‌ي اختلاف ديدگاه‌ها و جريان‌هاي موجود در ادبيات كشور، شاخص‌ترين كتاب سال را انتخاب كنيم و مطمئن هستيم كه همين اختلاف ديدگاه‌هاست كه ادبيات را به پيشرفت مي‌رساند.

وي با بيان اين‌كه اين جشنواره به نام يك شهيد پايه‌گذاري شده است، گفت: شهيد داراي آرمان و عقيده بوده و جان خود را براي آن فدا كرده است. تلاش ما اين است تا در اين جشنواره، ميراث آن شهيد را كه قطعا حمايت از اسلام، انقلاب و جمهوري اسلامي بوده است، حفظ كنيم، از ادبيات آن شهيد بگوييم و به احوال دور خود آگاه باشيم.

فردي با بيان اين‌كه ادبيات امروز ما دچار بيماري مزمن شده است، اظهار داشت: بسياري از دوستان نويسنده، سياسي نبودن را در شرايط كنوني براي خود يك فضيلت مي‌دانند. شايد اين امر براي عوام تا حدي قابل قبول باشد، اما براي يك نويسنده كه مدعي تأثيرگذاري در جامعه است، قابل پذيرش نيست.

وي با بيان اين‌كه يك نويسنده‌ي فاقد تشخيص سياسي و بي‌توجه به احوال روزگار خود اصلا براي چه چيزي مي‌نويسد و مي‌خواهد به كجا برود، گفت: حفظ ميراث شهدا و حمايت از اسلام و انقلاب مهم‌ترين چيزي است كه بايد به آن توجه داشت.

فردي با اشاره به اين‌كه سياست مانند هوايي است كه مي‌تواند مسموم يا متبوع باشد، بيان كرد: اين سياست است كه براي همه‌ي ما خط و مشي تعيين مي‌كند. بنابراين يك نويسنده و عنصر اثرگذار نبايد از اين فضا دوري كند و در خواب غفلت به‌سر ببرد.

وي با اشاره به حوادث پس از انتخابات، ادامه داد: متأسفانه در اين شرايط ديديم، كساني كه به نام نويسنده‌ي مستقل يا مترجم مستقل فعاليت مي‌كنند، براي ايجاد اغتشاش و فتنه كار مي‌كنند و به ايران مي‌آيند و آدم مي‌كشند.

فردي با بيان اين‌كه ادبيات داستاني دچار غربت شده است، گفت: 30سال از انقلاب ايران مي‌گذرد و هر سال، جشنواره‌هايي داريم كه مهم‌ترين آن‌ها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار مي‌كند. متأسفانه جايي كه نام فيلم و سينما به ميان مي‌آيد، همه‌ي دستگاه‌ها و نهادها مشاركت خود را براي اعطاي جوايز اعلام مي‌كنند، اما آن‌جا كه پاي ادبيات و داستان به ميان مي‌آيد، كسي جواب‌گو نيست.

فردي با بيان اين‌كه در سال‌هاي گذشته، بزرگ‌ترين ظلم به شعر و ادبيات داستاني در كشور رخ داده است، افزود: بسياري از نويسندگان مظلوم در چنين شرايطي دچار افسردگي شده‌اند.

وي ادامه داد: در جشنواره‌ي فيلم فجر امسال، 18 سازمان و نهاد از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دفتر تبليغات حوزه‌ي علميه‌ي قم، آموزش و پرورش، شركت ملي فرش ايران، هلال احمر و كتابخانه‌هاي عمومي كشور و ديگر دستگاه‌ها در ارائه‌ي جوايز سهيم بودند؛ اما پرسش اصلي اين است كه چه نسبتي بين كتابخانه‌ها و سينما وجود دارد؟ اگر قرار است، در امري فرهنگي مشاركت وجود داشته باشد، اين دستگاه‌ها بايد در حوزه‌ي ادبيات فعاليت كنند.

فردي تأكيد كرد: چند سال است كه ما جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور را برگزار مي‌كنيم، اما بنياد شهيد اصلا تا به حال نپرسيده است كه شما چه مي‌كنيد. در چنين شرايطي است كه متوجه مي‌شويم، اگر يك هنرپيشه‌ي بي‌سواد باشيم، بيش‌تر به ما توجه مي‌كنند تا يك نويسنده.

به گزارش ايسنا، در اختتاميه‌ي جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور از محمدرضا بايرامي به‌عنوان يكي از نويسندگان ادبيات معاصر تقدير شد.

در اين جشنواره، رضا اميرخاني در وصف محمدرضا بايرامي سخن گفت و بيان كرد: متأسفانه بزرگداشت‌هاي ما بيش‌تر به مجلس ترحيم شبيه‌اند؛ اما من مي‌خواهم اين‌بار درباره‌ي محمدرضا بايرامي به‌گونه‌اي ديگر عمل كنم و فارغ از بيان گذشته‌ي او و فعاليت‌هايش، بگويم كه محمدرضا بايرامي بي‌شك يكي از درخشان‌ترين سوابق را در حوزه‌ي نويسندگي دارد؛ اما متأسفانه همين نويسنده وقتي يكي از بزرگ‌ترين جايزه‌هاي ادبي خارجي را برد، هيچ كسي جز اهالي مسجد جواد الائمه (ع) به پيشواز او نرفت.

وي با بيان اين‌كه مظلوميت ادبيات داستاني مال ديروز نيست و حتا امروز نيز ديده مي‌شود، اظهار داشت: ورق زدن پرونده‌هاي گذشته دردي را دوا نمي‌كند. بياييد ببينيم، در آينده قرار است چه اتفاقي بيفتد. وقتي كتاب محمدرضا بايرامي كه افتخار ادبيات ايران است، قرار شد به بازار بيايد، دوستان كنوني چه مي‌كنند.

اميرخاني تأكيد كرد: معتقدم امروز نويسندگان وفاداري به نظام و انقلاب وجود دارند كه براي مردم كار مي‌كنند؛ اما متأسفانه كار دست عده‌اي افتاده است كه خوشايند مسؤولان مي‌نويسند.

وي كتاب «مردگان باغ سبز» محمدرضا بايرامي را يكي از آثار برجسته‌ي ادبيات معاصر دانست و افزود: روند قضايا به‌گونه‌اي است كه نبايد فكر كنيم، قرار است، اتفاق جديدي در حوزه‌ي ادبيات بيفتد و مطمئنا موضوع مظلوميت ادبيات هم‌چنان ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش ايسنا، محمدرضا بايرامي نيز در سخناني با بيان اين‌كه برگزاري جشنواره‌ي شهيد غني‌پور و جشنواره‌هايي از اين دست، شايد دهن‌كجي به فضاي كنوني فرهنگي كشور باشد، گفت: متأسفانه در اين فضا، خانواده‌ي ادبيات جدي گرفته نمي‌شود. با اين جشنواره‌ها بايد بگوييم، اگر كسي به ما توجه نمي‌كند، ما خودمان امور فرهنگي را ادامه مي‌دهيم.

وي با تقسيم‌بندي ادبيات كنوني به دو وجه روشن و نيمه‌روشن و غيرشفاف، بيان كرد: وضعيت ادبيات عامه‌پسند كاملا روشن و شفاف است؛ اما آن‌هايي كه جدي مي‌نويسند و مخاطب خاص دارند، در وضعيتي غيرشفاف و مه‌آلود به‌سر مي‌برند و شايد نتيجه‌ي همه‌ي كارشان يك كتاب دو تا سه‌هزار تيراژي باشد كه با وجود پرمغز بودن، از سوي هيچ نهاد فرهنگي از آن استقبال نمي‌شود.

بايرامي با بيان اين‌كه معتقدم سختي‌ها و ناملايمات نويسندگان جدي ارزش فراوان دارد، اضافه كرد: شايد شرايط مه‌آلود موجب شود، برخي از اين نويسندگان نوشتن را كنار بگذارند؛ ولي برخي ديگر در همين شرايط به خلاقيت و آفرينش برسند. به همين دليل است كه معتقدم، نويسندگان جدي بايد خودشان ارزش كاري را كه انجام مي‌دهند بدانند، حتا اگر يك اثر جدي را فقط يك‌هزار نفر بخوانند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، در نهمين دوره‌ي جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور برگزيدگان در سه حوزه‌ي داستان نوجوان، ادبيات دفاع مقدس و رمان و داستان با موضوع آزاد معرفي شدند.

در بخش داستان نوجوان، رتبه‌ي سوم به جمشيد خانيان براي كتاب «طبقه هفتم غربي» داده و از او با لوح تقدير و يك‌ونيم سكه بهار آزادي تقدير شد. رتبه‌ي دوم نيز با اهداي لوح تقدير و دو سكه‌ي بهار آزادي به محمدرضا بايرامي براي كتاب «گرگ‌ها از برف نمي‌ترسند» تعلق گرفت. رتبه‌ي اول در اين بخش هم با اهداي تنديس، لوح تقدير و سه سكه‌ي بهار آزادي، سيدهاشم حسيني براي كتاب «من و رضا و آيدين» انتخاب شد.

در بخش زندگي‌نامه‌ي داستاني كتاب برگزيده «اعترافات غلامان» اثر حميدرضا شاه‌آبادي شناخته شد كه با اهداي تنديس، لوح تقدير و سه سكه‌ي بهار آزادي از او تقدير شد.

در بخش ادبيات داستاني دفاع مقدس (مجموعه داستان‌هاي كوتاه) نفر سوم با اهداي لوح تقدير و يك سكه‌ي تمام بهار آزادي عباس جعفري‌مقدم براي كتاب «ويزاي بهشت» شناخته شد. نفر دوم اين بخش زهره يزدان‌پناه براي كتاب «قواره‌اي براي دو نفر» بود كه لوح تقدير و دو سكه‌ي تمام بهار آزادي گرفت. نفر اول در اين بخش كه تنديس جشنواره و لوح تقدير و سه سكه‌ي بهار آزادي گرفت، اصغر استادحسن معمار براي كتاب «آلبوم عكس» بود.

در بخش ادبيات داستاني دفاع مقدس (داستان بلند و رمان) هيأت داوران نفر سوم را انتخاب نكرد و لوح تقدير و دو سكه‌ي بهار آزادي به‌عنوان رتبه‌ي دوم به مجيد حميدي براي كتاب «فاخته‌ها به لانه برمي‌گردند» تعلق گرفت. نفر اول در اين بخش محمدرضا بايرامي براي كتاب «خون‌نوشت» بود كه تنديس جشنواره، لوح تقدير و سه سكه‌ي بهار آزادي دريافت كرد.

در بخش ادبيات داستاني دفاع مقدس (زندگي‌نامه‌هاي داستاني) هيأت داوران ابتدا از دو اثر «عروس آسمان» نوشته‌ي وجيهه علي‌اكبري ساماني و كتاب «پابه‌پاي شما دويده‌ام» اثر آمنه آدينه با اهداي يك لوح تقدير و يك سكه‌ي بهار آزادي تقدير كرد. در اين بخش، نفر سوم لاله جعفري نويسنده‌ي كتاب «آن روز هشت صبح» بود كه يك‌ونيم سكه‌ي بهار آزادي و لوح تقدير گرفت. «نيمه پنهان ماه» اثر نجمه كتابچي در بخش زندگي‌نامه‌هاي داستاني رتبه‌ي دوم شد و لوح تقدير و دو سكه‌ي بهار آزادي دريافت كرد. نفر اول در اين بخش به‌طور مشترك به كتاب «دا» نوشته‌ي سيدزهرا حسيني و اثر بازنويسي‌شده‌ي سيداعظم حسيني تعلق گرفت. رتبه‌ي اول، تنديس جشنواره، لوح تقدير و شش سكه بهار آزادي دريافت كرد.

در بخش سوم و نهايي جشنواره‌ي كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور، در بخش ادبيات داستاني بزرگ‌سال با موضوع آزاد در زيرمجموعه‌ي داستان كوتاه، رتبه‌ي سوم به كتاب مجموعه داستان «ساعت‌ها هم خوابند» اثر حسينعلي جعفري تعلق گرفت كه از او با اهداي لوح تقدير، تنديس جشنواره و سه سكه‌ي بهار آزادي تقدير شد. رتبه‌ي دوم نيز با اهداي لوح تقدير، تنديس و سه سكه‌ي بهار آزادي به مجيد قيصري براي كتاب «شماس شامي» تعلق گرفت. رتبه‌ي اول اين بخش رضا اميرخاني نويسنده‌ي كتاب «بي‌وطن» بود كه از او با اهداي لوح تقدير، تنديس جشنواره و پنج سكه بهار آزادي تقدير شد.

رضا اميرخاني هنگام دريافت جايزه‌ي خود، بخش مالي اين جايزه را قبول نكرد و بوسيدن دست خانواده‌ي شهدا را بهترين افتخار و جايزه از اين جشنواره دانست.

هم‌چنين در بخش مجموعه داستان كوتاه، كتاب «فتوا» نوشته‌ي اكبر خليلي با اهداي لوح تقدير و دو سكه‌ي بهار آزادي تقدير شد.

متن خبر خبرآنلاين
چرا مسوولان ارشاد به اختتاميه‌ي جشن‌واره‌ي حبيب نيامدند؟

کتاب - این دیگر از عجایب روزگار ماست که دولت در برگزاری یک جایزه سهیم باشد و حتی هزینه هم بکند اما خودش در اختتامیه حاضر نشود و به نوعی با این رفتار بخواهد نشان بدهد که به «چیزهایی» اعتراض دارد.

علی عباسی: شب میلاد پیامبر(ص) نهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی‌پور در حوزه هنری برگزار شد و علی القاعده و از آنجا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حامیان اصلی این جشن است و هر سال یا وزیر و یا معاون فرهنگی وزیر و گاه هر دو در این جشن شرکت می‌کنند، باید یکی از مسئولان وزارت فرهنگ در این شب در حوزه هنری آفتابی می‌شد اما نشد.

حرف و حدیث‌های زیادی برای این عدم حضور و بی‌محلی دولتی ها به این جشن شنیده می‌شود. امیرحسین فردی، دبیر جشنواره و از مدیران کهنه‌کار موسسه کیهان که سالهاست دغدغه کادرسازی و تولید رمان فاخر برای انقلاب را داشته، در سخنان خود در اختتامیه اشاره‌ای ظریف به نبود مدیران وزارت ارشاد داشت و گفت: من کسی از مسئولان را در این جمع نمی‌بینم! و این در حالی بود که سالن مملو بود از اهل فرهنگ و نویسندگان پیر و جوان و علاقمندان به حوزه ادبیات.


با این حال شاید حرف‌های تند فردی در خصوص جوایز ادبی و تاکید بر اینکه چرا در جشن‌های سالانه کتاب، ادبیات مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد و کتاب سال ادبیات انتخاب نمی‌شود و توضیح وی مبنی بر «سیاست‌گذاری‌های غلط» برگزارکنندگان و نوعی تنگ‌نظری برای عدم انتخاب کتاب سال یکی از دلایل دلگیری مسئولان وزارت ارشاد از او و نیامدن به جشن کتاب سال شهید غنی‌پور باشد.


یکی دیگرد از دلایل این عدم حضور که گفته می‌شود قوی‌تر از دلیل اول است؛ انتخاب خود کتاب سال بدر جشن مذکور است؛ جایزه شهید غنی پور در بخش رمان بزرگسال به کسی رسیده است که شدیدترین انتقادات را نسبت به حوزه فرهنگ در دولت نهم و دهم داشته است؛ جایزه کتاب سال به رضا امیرخانی به خاطر رمان «بیوتن»" داده شد. نویسنده‌ای که علاوه بر اعتقاد به نبودن یک فرد فرهنگی حتی در 40 خانه در همسایگی دولت، معتقد است جایزه های دولتی در یک مافیای پنهان توزیع می‌شود و مدیران فرهنگی دولتی نیز با استفاده از «نفت» می‌خواهند فرهنگ را حمایت و هدایت کنند برای همین جایزه‌ها نه اعتباری برای نویسنده و نه اعتباری برای اثر خلق شده یک نویسنده دارد و تنها مفری است برای هزینه نفت!

حالا و در چنین شرایطی جایزه کتاب سال شهید غنی‌پور به رضاامیرخانی رسیده است...آیا به نظر شما باید مسئولان وزارت فرهنگ در جشن اختتامیه این جایزه، حاضر می‌شدند؟! در همين رابطه :
ماخذ: خبرآنلاين

حرکت جالب امیر خانی و يك نكته به مخالفانش
رضا امیر خانی ، نويسنده انقلابي يا انقلابي نويسنده كه در نهمين جايزه ادبي شهيد غني پور برنده بخش رمان شد ، در حركتي ارزشمند از پذيرفتن جايزه نقدي خودداري كرد و فقط لوح تقدير را دريافت كرد.

وي كه به خاطر رمان ضد «اسلام آمريكايي» بیوتن برنده شد ،لوح تقدیر جایزه کتاب سال شهیدغنی‌پور را مهمترین و بهترین عنوان کسب‌شده خود معرفی کرد و گفت: هیچ جایزه‌ای برای من بهتر از این جایزه نبود و فقط به‌خاطر شهدا و این جشنواره تنها لوح تقدیر را با افتخار قبول می‌کنم و این سکه‌ها را نمی‌پذیرم.

ضمن تبریک به آقا رضا به خاطر کسب این جایزه بزرگ جا دارد که به امیر خان فردی هم به خاطر این همه آزادگی و عدم پذیرش توصیه دوستانی که مخالف اهدای جایزه به امیرخانی بودند تبریک گفت.

به آن دوستان عزیز و محترمی هم که با برنده شدن نویسنده محبوب انقلابی های نسل سومی در این جشنواره مسجدی مخالف بودند و به همین دلیل هم حاضر نشدند در مراسم تقدیر از برگزیدگان شرکت کنند یک نکته را به نقل از مرحوم علی شریعتی (ره) متذکر می شوم. آن معلم انقلاب نوشته بود "دست های پنهان دشمن برای کوبیدن و لجن مال کردن و یا نابود ساختن عوامل بیداری و حرکت ،همیشه از دوست کمک می گیرد و افراد مزاحم بیگانه ها را به دست خودی ها از میان بر می دارد . زیرا اگر آن ها را علنا نابود کند بیشتر مایه تحریک و بیداری می شود. اگر با زبان خود و عمال شناخته و وابستگان آلوده خود بکوبد قوی تر می شوند و محبوب تر. بهترین راه آن است که با دست و زبان خودی ها که در چشم و دل مردم موجه اند و بی غرض ، آنان را فلج كند . اما چگونه مي توان دوست را با دست و زبان دوست فلج ساخت؟ خود خواهي و حسد! "

نوشته‌اي ديگر از سايت خبرآنلاين

روزنامه دولت هم «شهید غنی‌پور» را بایکوت کرد

کتاب  - روزنامه «ایران» علی رغم اینکه خبرگزاری ایرنا، گزارش مفصلی از اختتامیه و نتایج نهمین جشن کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور منتشر کرد، بدون هیچ اشاره‌ای به خبر برگزاری و برگزیدگان نهایی، از کنار این رویداد فرهنگی که وزارت ارشاد جزء حامیان مالی آن بوده، گذشت!


به گزارش خبر آن‌لاین، بعد از انکه در شب اختتامیه نهمین جشن کتاب سال شهید غنی‌پور هیچ یک از مسئولان دولتی حضور نداشتند تا به نوعی اعتراض خود را به برخی انتخاب‌های این جشنواره از جمله «بیوتن» به عنوان کتاب سال در بخش رمان بزرگسال اعلام کنند، روزنامه ایران نیز در اقدامی قابل تامل خبر برگزاری این جشنواره و اعلام برگزیدگان نهایی را نیز منتشر نکرد!

خبر این اتفاق در حالی در شماره‌های شنبه و بکشنبه روزنامه ایران جایی نداشت که اخباری چون نمایشگاه آثار نقاشیخط «محمدمهدی راضی» و نقاشی با کاردک «نصرالله میرسلطانی» در نگارخانه هنر ایران و یا مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید باغ موزه هنرهای ایرانی در ستون اخبار فرهنگی این روزنامه درج شد!

بایکوت جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور علی‌رغم حضور وزارت ارشاد به عنوان حامی مالی جشنواره از زمانی آغاز شد که در جریان برگزاری جشنواره جلال‌آل‌احمد، با وجود نام بیوتن در نامزدهای نهایی اما به خاطر انتقادات بی‌پرده رضا امیرخانی از وضعیت فرهنگی در دولت نهم، این جایزه به هیچ کتابی تعلق نگرفت و گویی مسئولان توقع داشتند در جشن کتاب سال شهید غنی‌پور هم جایزه به هر کسی غیر از امیرخانی برسد و یا مانند کتاب سال جمهوری اسلامی، برگزیده‌ای اعلام نشود که اینگونه نشد.

همچنین بنابر برخی اخبار، انتقادات دبیر جشنواره شهید غنی‌پور به روند انتخاب کتاب سال در سال‌های اخیر بر اساس برخی سیاست‌گذاری‌های غلط و تنگ‌نظری‌ها نیز بر عدم حضور مسئولان در اختتامیه و بایکوت خبری آن در روزنامه دولت موثر بوده است.

این در حالی است که روزنامه وطن‌امروز نیز از روزنامه‌های حامی دولت، چندی پیش با حمله به رضا امیرخانی از او به عنوان فردی «بی‌وطن» یادکرده بود و گویی در عدم پوشش این رویداد فرهنگی رفتار روزنامه دولت را تکرار کرده است.

اين هم جوابيه‌ي معاونت فرهنگي به خبرآنلاين

 

پاسخ معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یک خبر

فرهنگ > رسانه  - پیرو انتشار خبری با عنوان «چرا هیچ‌ مسئولی در اختتامیه‌ جشنواره کتاب شهید غنی‌پور نبود؟»، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جوابیه ای به شرح زیر ارسال نموده است.

 

جشنواره شهید غنی‌پور، نمونه موفق یک جشنواره خصوصی
با کمال تأسف مطلب خلافی در آن پایگاه با عنوان «چرا هیچ مسئولی در اختتامیه جشنواره کتاب شهید غنی‌پور نبود؟» منتشر شده است که پاسخ به آن ضروری است.

نویسنده گزارش، حمایت مالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جایزه شهید غنی‌پور را دلیل محکمی دانسته‌اند برای حضور وزیر یا معاون فرهنگی ایشان در این مراسم و «آفتابی نشدن» ایشان در این مراسم را ناشی از «حرف‌های تند جناب آقای فردی در خصوص جوایز ادبی» و یا برنده شدن جناب آقای رضا امیرخانی دانسته‌اند!

بطلان این سخنان بی‌پایه و اساس و تناقض فراوان این‌گونه تحلیل‌های مغرضانه، از دل آن هویداست اما جهت مزید اطلاع ایشان به مواردی اشاره می‌شود:

1- ظاهراً به نظر نویسنده محترم، وزیر و معاون فرهنگی پیشاپیش از متن سخنان دبیر جشنواره مطلع بوده‌اند و به خاطر سخنانی که قرار بود گفته شود، در جلسه حاضر نشده‌اند!!

اگرچه اساساً نکته تند و تحلیل نابه‌جایی نیز در متن سخنان جناب آقای فردی قابل مشاهده نیست و به نظر می‌رسد قصد پنهان نویسنده، وارونه جلوه دادن سخنان ایشان نیز بوده است! طبیعتاً جناب آقای فردی اگر لازم بدانند، نظر خود را در این خصوص اعلام خواهند کرد.

2- نویسنده محترم فرض اصلی خود را بر این قرار داده‌اند که مسئولان امر از نتیجه داوری‌ها مطلع بوده‌اند و به دلیل مخالفت با نتایجی که قرار بود اعلام شود به جلسه نیامده‌اند (آفتابی نشده‌اند)!

بدیهی است اگر وزارت ارشاد حساسیتی در مورد اسامی برگزیدگان داشت، راه‌های ساده‌تری نیز برای ممانعت از برگزیده شدن افراد وجود دارد و ساده‌ترین آنها، شرط کردن تأیید اسامی برگزیدگان است! آیا درک این موضوع سخت است که حامی مالی یک جشنواره می‌تواند شرط حمایت خود را تأیید اسامی برگزیدگان قرار دهد و اگر مخالفتی دارد، به جای «قهر کردن و عدم‌حضور در مراسم اعطای جایزه» اساساً مانع از برگزیده شدن منتقدان شود!
معاونت امور فرهنگی در هیچ دوره‌ای از جشنواره، شرط حضور خود را اطلاع از نام برگزیدگان قرار نداده است و اصل بر حضور در چنین جلساتی است.

متأسفانه نویسنده مطلب یک نقطه قوت بزرگ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را، که همانا مداخله نکردن در امر داوری و سپردن کار به کسانی است که دل در گرو ارزش‌های انقلاب اسلامی دارند، نادیده گرفته است و رفتاری کودکانه را براساس دریافت‌های خود به مسئولان نظام نسبت داده که دون شأن آنها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

به اطلاع ایشان رسانده می‌شود که نه در این دوره و نه در دوره‌های گذشته جشنواره شهید غنی‌پور، مسئولان از نتیجه داوری‌ها (قبل از اعلام نتایج) آگاه نبوده‌اند و اساساً بنا به مداخله در امر قضاوت داوران نداشته‌اند و این امر می‌تواند از سوی دست‌اندرکاران جشنواره نیز مورد تأیید قرار گیرد.

3- تقارن زمانی مراسم اختتامیه با جلسه مهم و ضروری شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مانع از حضور معاون محترم امور فرهنگی در جلسه شده است. لزوم پیگیری سریع مسائل مرتبط با نمایشگاه و مسائل پیش آمده، مانع از لغو جلسه‌ای بود که برنامه‌ریزی برای آن از مدت‌ها پیش صورت گرفته بود. حال آنکه جوایز جشنواره شهید غنی‌پور می‌توانست بدون حضور معاون محترم فرهنگی نیز اعطا شود (که شد). البته بسیار عجیب است که مشاور رئیس‌جمهور محترم (که در جلسه حاضر بوده است) جزو مسئولان دولتی شمرده نمی‌شود!

4- نه مسئولان ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار خلاقی انجام داده‌ بودند و نه مسئولان جشنواره! به کارگیری عبارت بی‌ادبانه «آفتابی نشدن» را می‌توان نشانه تازه‌کار بودن نویسنده دانست!

5- معاونت امور فرهنگی بنا نداشته و ندارد به نظرات ابراز شده از سوی نویسندگان متعهد پاسخ دهد و معتقد است گذر زمان و تجربیات جدید موجب اصلاح برخی مواردی خواهد شد که گهگاه از سر دلسوزی ابراز می‌شود. بدیهی است نکات قابل تأملی که در انتقادات وجود دارد، مورد توجه قرار خواهد گرفت. آقای امیر‌خانی نیز اگر لازم بدانند قطعاً نظر خود را درباره پیوند زدن مطالب پراکنده و نتیجه‌گیری از آنها بیان خواهند کرد.

اما در‌خصوص استفاده از «نفت» که مورد تأکید نویسنده محترم بوده است ظاهراً فراموش کرده‌اند که به گفته خودشان در صدر این مطلب، جشنواره شهید غنی‌پور نیز از آن بی‌بهره نبوده است!

البته باید دید به نظر نویسنده ارجمند، بهره‌مندی از نفت برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی شایسته‌تر است یا استفاده از دلارهای آمریکایی؟!

6- در خاتمه متذکر می‌شود که بنای معاونت امور فرهنگی در بوق و کرنا کردن حمایت خود از فعالیت‌های فرهنگی نیست و در موارد بسیاری بدون حضور در مراسم اهدای جایزه از موارد مشابه نیز حمایت کرده که ظاهراً نویسنده مطلب از آن موارد آگاه نبوده است. حضور وزیر محترم یا معاون محترم ایشان در جلسات ربطی به حمایت کردن یا نکردن از آن ندارد. قضاوت در این مورد به خوانندگان اهل فرهنگ سپرده می‌شود؛ کدام‌یک بهتر است: مطالبه حق حضور در جلسه پایانی و نمایش خود و در مواردی، مصادره فعالیت فرهنگی دیگران یا واگذاری امر به معتمدان انقلاب اسلامی؟!

روابط عمومی معاونت امور فرهنگی

توضيحات پايگاه خبري جوان آنلاين
نگاهي به ادبيات داستاني در سال 1388
يک گام به پيش، دو گام به پس...


روزهاي پاياني سال در حوزه فرهنگ در کشور ما روزهاي بسيار عجيبي است. شايد تنها رويداد ادبي مستقل ادبي امسال به معني درست کلمه را نهمين دوره اهداي جايزه کتاب سال شهيد حبيب غني‌پور بتوان ناميد، که همچون هميشه در کمال سادگي در حوزه هنري به معرفي برگزيدگان خود پرداخت و برگزيده شدن آثار نويسندگاني چون محمدرضا بايرامي و رضا اميرخواني به خوبي نشان دهنده وزن اهداي اين جايزه است و سخنان دبير اين جشنواره در مراسم اختتاميه آن که شامل انتقاد از بي‌تفاوتي نويسندگان انقلاب به فتنه ايجاد شده در شش ماه اخير اشاره داشت، در روزهاي پاياني سال خون تازه‌اي به حوزه ادبيات جاري کرد. اين در حالي بود که جشنواره‌هاي ادبي غير دولتي نيز در سال جاري همچون کلافي سردرگم و در صورتي طنزگون، با وجود گونه‌ها و اقسام مختلف برگزاري خود، جداي از اظهارات و جهت‌گيري‌هاي سياسي نامرتبط با حوزه ادبيات، دست به انتخاب تعداد معدودي اثر زدند و جالب تر آنکه اين آثار در تمامي اين جوايز و با وجود معيارهاي مختلف داوري (يا يکسان بودن داوران) بدون تغيير به عنوان اثر برگزيده انتخاب شدند تا به زعم اهداکنندگان آين جوايز نماينده يک سال ادبيات داستاني در ايران باشند.

خبرآنلاين و

«کتاب‌هفته» هم جشنواره شهید غنی‌پور را سانسور کرد

هفته نامه «کتاب‌هفته» بعد از یک هفته از برگزاری اختتامیه کتاب سال شهید غنی‌پور، از درج اخبار اختتامیه و اعلام برگزیدگان نهایی امتناع کرد تا مشی وزارت فرهنگ و ارشاد در بایکوت اطلاع‌رسانی این رویداد فرهنگی را ادامه داده باشد.

به گزارش خبرآن‌لاین، بعد از روزنامه ایران که به راحتی از کنار خبر برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب سال شهید غینی‌پور و اعلام برگزیدگان نهایی گذشت و این جشنواره مردمی را بایکوت کرد، بعد از یک هفته، هفته‌نامه «کتاب هفته» وابسته به خانه کتاب و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد،  هم در اقدامی مشابه و قابل تامل بدون هیچ اشاره‌ای به اختتامیه و نتایج جشنواره شهید غنی‌پور، حتی از معرفی برگزیدگان هم این جشنواره امتناع کرد. شایان ذکر است سایت ایبنا تنها رسانه منتسب به این وزارتخانه علاوه بر پوشش رسانه‌ای، گزارش تصویری این رویداد را نیز منتشر کرد.

این در حالی اتفاق می افتد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حامیان اصلی جایزه کتاب سال شهید غنی پور محسوب می شود.

خبر آنلاین پیش از این از عدم حضور مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد در مراسم اختتامیه خبری منتشر کرده بود که با واکنش معاونت فرهنگی مواجه شد در حالی که به غیر از مجتبی رحماندوست، مشاور رییس جمهور که به دعوت شخص دبیر جشنواره در مراسم اختتامیه و برای سخنرانی پیرامون موضوع قصه‌های قرآنی دعوت و حاضر شده بود، هیچ یک از مسئولان رسمی این وزارتخانه در این مراسم حضور پیدا نکردند و حتی عدم حضور خود را هم اطلاع ندادند!

پیش تر نیز اشاره شد که بایکوت جشنواره کتاب سال شهید غنی‌پور علی‌رغم حضور وزارت ارشاد به عنوان حامی مالی جشنواره از زمانی آغاز شد که در جریان برگزاری جشنواره جلال‌آل‌احمد، با وجود نام بیوتن در نامزدهای نهایی اما به خاطر انتقادات بی‌پرده رضا امیرخانی از وضعیت فرهنگی در دولت نهم، این جایزه به هیچ کتابی تعلق نگرفت و گویی مسئولان توقع داشتند در جشن کتاب سال شهید غنی‌پور هم جایزه به هر کسی غیر از امیرخانی برسد و یا مانند کتاب سال جمهوری اسلامی، برگزیده‌ای اعلام نشود که اینگونه نشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به خبرهای مرتبط مراجعه کنید.



 

 


در همين رابطه :
سايت شهيد حبيب غني‌پور
ماخذ: خبرآنلاين و سانسور كتاب هفته‌اي‌ها مر جشن‌واره‌ي غني‌پور را!
ماخذ: جوان آنلاين، يك گام به پيش دو گام به پس
ماخذ: جوابيه‌ي ارشاد
ماخذ خبردوم: خبرآنلاين
ماخذ: وبلاگ آرش فهيم
ماخذ: خبرآنلاين
ماخذ: ايسنا

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٧٦٧٦
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.