تاريخ انتشار : ١٦:١٠ ٤/٩/١٣٨٨

مستور: با اميرخاني هم كه مشكل دارند... زنوزي: ارشاد به بيوتن در مجوز امتياز داد
جام‌جم بررسي مي‌كند
جايزه جلال، موفق يا ناموفق؟
جام جم آنلاين: جايزه جلال آل احمد كه برگزيدگان آن به عنوان برگزيده كتاب سال كشور هم شناخته مي‌شوند، همانند سال گذشته و همچنين اكثر دوره‌هاي كتاب سال، هيچ نويسنده‌اي را در حوزه داستان كوتاه و بلند شايسته و لايق برگزيده شدن ندانست.
 

اين اتفاق كه در چند سال اخير تكرار شده است امسال شرايط ديگرگونه‌اي به خود گرفت و با انصراف برخي نويسندگان هم از گرفتن جايزه همراه شد و تا موضع‌گيري معاون فرهنگي وزارت ارشاد هم پيش رفت به گونه‌اي كه محسن پرويز گفت كه برخي نويسندگان به دليل اطلاع يافتن از نتايج و برگزيده نشدن انصراف داده‌اند.

مصطفي مستور كه يكي از نامزدهاي نهايي جايزه جلال و همچنين از انصراف‌دهندگان بود در همين رابطه مي‌گويد: من چگونه مي‌توانستم از برگزيده نشدنم خبر داشته باشم و تنها خبر كانديد شدن كتابم را از طريق ناشر شنيدم و بلافاصله هم براساس يك تصميم كاملا شخصي انصراف دادم و براي حضور در نمايشگاه فرانكفورت عازم آلمان شدم و حدود 1 ماه هم آنجا بودم.

وي درباره جايزه جلال و برگزيده نداشتن آن هم مي‌افزايد: مشخص بود كه اين جايزه برگزيده نخواهد داشت چون احمد بيگدلي كه بتازگي جايزه را گرفته بود، با رضا اميرخاني هم كه مشكل دارند و اثر ديگر هم شايد چندان شايسته برگزيده شدن نبوده و بقيه هم كه انصراف داده بودند. مستور معتقد است: جايزه جلال جايزه‌اي ناكام بود و برگزاركنندگان آن هم نمي‌خواهند اعتراف كنند و اكنون تنها فرافكني مي‌كنند.

محمد ايوبي ديگر نامزد نهايي اين جايزه هم تا حدودي با مستور موافق است و مي‌گويد: كسي از ارشاد با من تماس نگرفت و در طول يك ماه گذشته نيز من در بيمارستان بستري بودم، اما فكر مي‌كنم اين جايزه برگزيده داشته است، اما مانع اهداي آن شده‌اند چراكه اگر نويسنده‌اي را به عنوان برگزيده معرفي مي‌كردند و آن نويسنده جايزه را نمي‌پذيرفت حاشيه‌هاي زيادي ايجاد مي‌شد.

ايوبي معتقد است وزارت ارشاد در كل چندان با نويسندگان و هنرمندان ميانه خوبي ندارد و مهربان نيست و فضاي ادبيات داستاني را فضايي خواب‌آلود توصيف مي‌كند و ادامه مي‌دهد: وقتي جايزه‌اي را راه مي‌اندازند براي تجليل از يك كتاب و شايستگي آن است نه آن كه هر سال بگويند هيچ كتاب و نويسنده‌اي لايق و شايسته نيست به نظرم اگر اين جايزه را كلا جمع كنند بهتر است و حمايت بيشتري از نويسندگان خواهد شد.

از سوي ديگر فيروز زنوزي جلالي يكي از اعضاي داوري جايزه جلال در پاسخ به اين انتقادها مي‌گويد: كار داوري براساس مولفه‌هاي كاملا علمي و دقيق و در فرم‌هاي جداگانه انجام شد و طبق آيين‌نامه كتابي مي‌تواند به عنوان برگزيده جايزه جلال انتخاب شود كه از 100 نمره حداقل 90 نمره را داشته باشد و اين اتفاق براي هيچ كتابي چه آنها كه انصراف داده بودند و چه آنها كه اعلام انصراف نكرده بودند رخ نداد.

وي با رد هر گونه توصيه و پيشنهادي از سوي وزارت ارشاد براي داشتن يا نداشتن برگزيده ادامه مي‌دهد: امتيازي كه ارشاد براي كتاب بي‌وتن آقاي اميرخاني قائل شد تا به امروز براي هيچ كتابي وجود نداشته و اين كتاب به دليل ارتباط ايشان با ارشاد در 10 دقيقه مجوز گرفت پس چگونه ارشاد مي‌خواهد اين نويسنده جايزه نگيرد.

زنوزي تاكيد مي‌كند: پيش از آن‌كه نويسنده‌اي انصراف دهد كار داوري تمام شده بود و همان موقع هم هيچ كتابي موفق به كسب حداقل نمره نشده بود و اين حاشيه‌ها هيچ تاثيري بر روند داوري‌ها نداشت.

داور دومين دوره جلال در پايان اعلام آمادگي كرد كه تمام آثار راه‌يافته به دور نهايي به صورت علمي و دقيق در جلسات نقد وبررسي با حضور منتقدان و نويسنده اثر مورد كنكاش و بازخواني قرا گيرند. با وجود عدم اعلا‌م برگزيده در حوزه داستان، امسال كتاب موفق «دا» توانست در بخش مستند‌نگاري جايزه برگزيده و 110سكه‌اي جلا‌ل آل احمد را از آن خود كند.

همچنين در بخش نقد ادبي و بخش جنبي، كتاب‌هاي «زبان عرفان»، «تماشاخانه اساطير» و «اطلس شيعه» مورد تقدير قرار گرفتند.

سينا علي‌محمدي

 

در همين رابطه :
ماخذ: جام جم

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٥٩٥٤
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.