تاريخ انتشار : ١١:٥٧ ١/١١/١٣٩٠

آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(12)
جهت سهولت دست‌رسي كاربران، هر بیست مطلب مرتبط در يك صفحه ذخيره خواهند شد. براي ديدن دویست و بیست نظر قبلي به لينك پايين صفحه مراجعه فرماييد.
========================================
240
ما و کتاب: جانستان کابلستان
http://mavaketab.blogfa.com/post-14.aspx
یک زن-بهمن90
کتاب سیزدهم ، کتاب شیرین و بسیار روانی بنام " جانستان کابلستان " اثر رضا امیرخانی است . کتاب بسیار بسیار شیرینیست . این کتاب روایت سفر نویسنده به افغانستان است متن بسیار خوب و شیرینی دارد وقتی کتاب را شروع کردم قبل از اینکه تمام شود زمین نگذاشتم. آنها که با ادبیات رضا امیرخانی آشنایی دارند می دانند که ایشان قلم فوق العاده ای دارند. کسانی که علاقه به خواندن سفرنامه ها دارند ، فکر می کنم این کتاب گزینه ی خوبی برای آنها باشد " هربار وقتی از سفری به ایران برمی گردم، دوست دارم سر فروبیافکنم و برخاک سرزمین م بوسه ای بیافشانم. این اولین بار بود که چنین حسی نداشتم. برعکس، پاره ای از تن م را جا گذاشته بودم پشت خطوط مرزی، خطوط بی راه و بی روح مرزی. خطوط «مید این بریطانیای کبیر»! پاره از از نگاه من، مانده بود در نگاه دختر هشت ماهه... بلاکش هندوکش... "
کتاب فوق از انتشارات افق به چاپ رسیده است . قیمت این کتاب ۶۵۰۰ تومان می باشد
========================================
239
آسمان شب: ...
http://mahdiyeh321.blogfa.com/9011.aspx
mahdiyeh-بهمن90

زيارت خوبي بود.خوش گذشت.

انقدر ما خوش شانس بوديم كه تا رفتيم مشهد اونجا زلزله اومد تازه از برف تهران و مشهد هم بي نصيب مونديم تازه وقتي تو قطار بوديم شنيديم مشهد دوباره داره برف مياد.

نميدونم چرا ياد گرفتيم فوري به آدما انگ بچسبونيم كه مثلا بي احساسن چرا؟چون براي مادر و پدرشون سوغاتي نخريدن و چقدر اين كلمه عذاب دهندس.

جوونمرد تو اين روزگار كم پيدا ميشه.(ياد جانستان كابلستان اميرخاني افتادم كه ميگفت:جوانمرد مردمي هستن مردم اين ديار.افغانستانو ميگفت.فكر كنم بايد پسراي حالا رو صادر كنيم افغانستان كمي غيرت و جوونمردي ياد بگيرن

========================================
238
تیزگوشان: دیراومدیم شیر اومدیم
http://fa-school.blogfa.com/post/29
فاصله-بهمن90
قبل تراش نوشته بودم:
سازمان منحله ی پکیده ی اژه ای و دار و دسته ی نازنینش زیر نظر اداره ی کل آموزش و رورش جمهوری اسلامی ایران!؟!(۲۲ کلمه)
بارون گفت: واسه مون شر می شه حذفش کرد.....
حلا تیکه ی آبی رنگ هیچ چی-که خودم درش اوردم- ولی بقیه ش چی؟ این رو توی کتاب: جانستان کابلستان رضا امیر خانی نوشته شده بود.......
تازه اون چند کلمه رو هم از جایی دزدیدم.....

========================================
237
شفق جوشقانی: انتخاباتیات
http://shafagh-e-josheghan.blogfa.com/post/321/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%281%29
مهدی گلشن-بهمن90
"شفق جوشقان قالی" بعنوان یک مرجع خبری تحلیلی، در فضایی کاملاً آرام و فکری و خارج از جنجال و تشنج های اغلب خود ساخته، بی حاصل، بی نتیجه و اغلب مضر برخی ریزه خواران، به دقت و در حد وسع فضا را رصد و تحلیل خواهد نمود و هرگز اجازه ی قیمومیت حتی یک نفر از مخاطبان را به خود نخواهد داد و به شدّت بر این باور است که در فضایی آرام و منطقی، مردم نشان داده اند که هیچ نیازی به قیّم و اصطلاحاً "آقابالاسر" ندارند و اتفاقاً اگر همین قیّم مآب ها فضا را ملتهب و مخدوش نکنند، خود هوشیاری انتخاب اصلح را خواهند داشت. فضای آرام از نگاه ما با شور انتخاباتی منافاتی ندارد و حضور همه ی طیف های فکری را که به شور انتخاباتی و مشارکت حداکثری و "پمپاژ خون تازه در بدنه ی جمهوریت نظام اسلامی" منجر خواهد شد را نه تنها جایز که لازم می داند. (البته واضح است که یک خط باریک بیش نیست میان التهاب آفرینی عمدی و شورآفرینی!).

حوزه انتخابیه شفق جوشقان قالی

هرگز رد پای مصادیق و کاندیداهای انتخاباتی در شفق یافت نخواهد شد و بنا نداریم که فضای منطق شفق را به مسلخ طرفداری بعضاً کورکورانه و یک جانبه ی از کاندیدی خاص ببریم. لذا موضع شفق در آستانه ی انتخابات مجلس نهم، پیگیری مطالبات حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله) و باز خوانی منویات ایشان -که چراغ راه است برای انتخابی اصلح- خواهد بود. در همین حال مخابره ی خبرهای انتخاباتی که از مصادیق دمیدن شور در انتخابات است را حق خود می دانیم و فی المثل از کنارخبر "خوشحالی اکثریت قریب به اتفاق همشهریان از رد صلاحیت نامزدی خاص در دو مرحله ی بررسی صلاحیت ها-که با رد و بدل شدن پیامک های کثیر تبریک و خوشنودی هم بروز می یابد-" به راحتی عبور نمی کنیم.

*نام فصلی از سفرنامه جانستان کابلستان رضا امیر خانی

========================================
236
سایت بازتاب امروز: چشمان بلاکش هندوکش
http://www.baztab.net/fa/news/392/%DA%86%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D9%84%D8%A7%DA%A9%D8%B4-%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%88%DA%A9%D8%B4
مهیا زاهدین لباف-بهمن90
  "جانستان کابلستان " پس ازانتشار نخست و در عرض دو ماه به چاپ چهارم رسید.به راستی چه چیزی باعث این حجم فروش در آثار امیرخانی می شود؟ نامش؟ لطافت قلمش؟ صداقت جملاتش و یا توصیف و تفسیر مثال زدنی او در ثبت خاطرات یک سفر کوتاه به افغانستان؟

این متن عینا در سایت ارمیا کار شده است.
========================================
235
روزنامه‌ی خراسان: چهره فرهنگ بر پرده سینما
http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1390&month=11&day=1&id=1381523
میلاد حاجی‌پروانه-بهمن90
بيشتر تصور ما ايرانيان از افغاني ها ملتي خشن و... است. در سال گذشته دو اثر ذهنيت ما را نسبت به اين تصوري که حاصل رسانه هايي مانند تلويزيون بود خدشه انداخت. يکي فيلم زيباي «گلچهره» و ديگري سفرنامه «جانستان کابلستان» اميرخاني.

تا قبل از اين در تمامي سريال هاي طنز ما يک افغاني وجود داشت که متأسفانه لهجه و تحقيرش باعث خنده ما مي شد. در حالي که افغانستان کشوري تاريخي است و بار تمدن و فرهنگ چند هزار ساله را به دوش مي کشد و مرکز تمدني بوده است. براي چند دقيقه خودتان و افغاني ها را مقايسه کنيد؟ آن ها هم اگر نفت داشتند ملتي بودند مانند ماو اگر ما هم نفت نداشتيم ملتي بوديم مانند افغانستان. حال نداشتن نفت سبب مي شود تاريخ و فرهنگ و تمدن چند هزار ساله اين ملت را فراموش کنيم.

========================================
234
بی‌گمان: در شهر
http://www.bigomaan.com/2012/01/blog-post_17.html
...-دی90
انگار درین قحطستان ِ مردستان کسی فقط باید مثل رضا امیرخانی باشد که جرأت کند که در جانستان ِ کابلستان اش بنویسد که قیام محمود افغان شورش بود نه یورش.. و به کنایه به یاد عده ای بیاورد که حکومت اسلامی را فقط می شود با شورش داخلی از بین برد... نه یورش خارجی.
========================================
233
دید نزدیک: سفرنامه افغانستان
http://blog.ehsanabbasi.com/1390/10/%D8%B3%D9%81%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86/
احسان عباسی-دی90
...
مرد مسن کتُ شلواری، همراه با کروات و ریش سه‌تیغ که آدمی را به یاد پیرمردهای طاغوتی می‌اندازد مسؤل بخش ارائه و دریافت فرم‌ها و مدارک مربوط به درخواست ویزا است. از او می‌پرسم که آیا فُرم موجود در سایت سفارت با فرم کنونی متفاوت است که جوابش مثبت است. اما پس از اینکه به فرم پر شده‌ام نگاهی می‌اندازد از سکوتش می‌فهمم که فرم موجود در سفارت هم‌چنان معتبر است. می‌پرسد: «ژورنالیست هستی؟» برایش کلاس می‌گذارم و می‌گویم: «بله» البته اضافه می‌کنم که مستقل هستم و اصطلاح فرنگی‌اش می‌شود: freelance photographer. بعدتر عبارت «اوتل نظرگاه» به عنوان محل اقامت در مزارشریف که از کتاب جانستان کابلستان رضا امیرخانی کش رفته‌ام برایش غریب بنظر می‌رسد و می‌خواهد که حین تحویل مدارک کتاب را نیز نشانش دهم. البته بماند اینکه نام و نشان کتاب را نیز یادداشت می‌کند.
...موبایلم در حالت offline یا مُد هواپیما است. حین مشاهده مسیر صحبت‌های راننده و همسفر تاجر را زیرنظر گرفته‌ام و کلمات غریبی که معادل‌های فارسی‌شان را می‌فهمم بصورت متنی در موبایل ذخیره می‌کنم. این را از رضا امیرخانی آموخته‌ام!...
جریان رضا امیرخانی که می‌خواست هرطور شده خودش را از مزارشریف به هرات برساند در ذهنم تداعی می‌شود. به ناگاه، در آژانسی به خاطرم می‌آید که کام‌ایر همه روزه برای هرات پرواز دارد! ...
========================================
232
ما 4 نفر: برنامه این روزهای من
http://amirhosna.blogfa.com/post-43.aspx
مامان بچه‌ها-دی90
از دیروز شروع کردم به خواندن کتاب جانستان کابلستان، رضا امیرخانی که دوستی بهم هدیه داره. حقیقتا از دیدن این هدیه خیلی خوشحال بودم چون نوشته های رضا امیرخانی رو خیلی دوست دارم و فکر کنم تمام کتابهاش رو خوندم. متشکرم از کسی که این هدیه زیبا و فرهیخته رو به من اعطا کرد.
========================================
231
دغدغه‌های یک معلم: چهار تا بی‌فرهنگ سیاسی
http://moaleme-asheg.blogfa.com/post-8.aspx
حامد رضایی علی کمر-دی90
بی مقدمه یک سطر از کتاب - جانستان کابلستان - رضا امیرخانی رو میارم تا لختی با هم روی این سطور بیاندیشیم.

((.....اگر ما قدر یکدیگر ندانیم و قدر کشور ندانیم و قدر نظام ندانیم و افسار مملکت را بدهیم دستِ جاه طلبیِ چهار نفر قدرت طلبِ بی فرهنگِ سیاسی،.....))

قبل ترهاش و بعدترهاش را ننوشتم، قبل ترهاش را اندکی می گویم اما بعدترهاش با شما،رضا امیر خانی در سطرهایی قبل از سطر فوق به بررسی شکاف ها و گسل های اجتماعی پرداخته و اینکه امکان دارد عده ای بی فرهنگ سیاسی بدون توجه به منافع ملی شکاف هایی را تبدیل به گسل بکنند و ...

مانند تفاوت های قومی و مذهبی که در هر انتخاباتی توسط عده ای از خدا بی خبر ...

حال بعدترهاش با شما

امروز ۹ دی بود و در فرداهایمان ۱۲ اسفندی هم است...

لختی بیاندیشیم...


========================================
230
کتاب باز: جانستان کابلستان
http://ketabbaz.mihanblog.com/post/100
علی نیلی-دی90
جانستان کابلستان در نمایشگاه کتاب امسال رونمایی شد. خیلی ها عطش داشتند که ببینند امیرخانی بعد از انتخابات چه نوشته است؛ برخی دیگر هم خیلی اهل سیاست نبودند می خواستند بدانند یک داستان نویس، باز هم خطر می کند که «نفحات نفت» مانندی بنویسد یا باز به جهان داستانش بازمی گردد... همه این عطش ها شد استقبال از چاپ نخست کتاب در نمایشگاه و رسیدن آن به پنجمین چاپ تا امروز.
این مطلب عینا در سایت ارمیا کار شده است.
========================================
229
چاپارخانه: بازباران
http://chaparkhane.vastblog.com/posts/9/%D8%A8%D8%A7%D8%B2+%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86/
سجاد شهباز-آبان90
روزنوشت دوم: جانستان کابلستان امیرخانی کولاکه.... از فرخشهر تا اصفهان با اتوبوس رفتم فقط یکبار سرم را بالا اوردم و اطراف را نگاه کردم.
========================================
228
روزنامه تهران امروز: زنده باد آقای صفاری نطنزی
http://www.tehrooz.com/1390/10/6/TehranEmrooz/794/Page/20/
محمدحسین جعفریان-دی90
همین مطلب در سایت تذکره:
http://tazkere.ir/1390/10/06/%D8%B2%D9%86%D8%AF%D9%87%E2%80%8C%D8%A8%D8%A7%D8%AF-%D8%A2%D9%82%D8%A7%D9%8A-%D8%AF%D9%83%D8%AA%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D8%AA%D8%B6%D9%8A-%D8%B5%D9%81%D8%A7%D8%B1%D9%8A-%D9%86%D8%B7%D9%86%D8%B2%D9%8A/
مي‌دانم كتاب «جانستان كابلستان» رضا اميرخاني را خوانده‌ايد يا نه؟ اين كتاب يادداشت‌هاي سفر اوست به افغانستان. يكي از تلخ‌ترين بخش‌هاي كتاب فصل مراجعه او به كنسولگري كشورمان در شهر هرات است. رضا با همسر و بچه‌اش راهي اين سفر شده و در اين بخش كتاب نقل مي‌كند چون مي‌خواسته به تنهايي عازم شمال افغانستان شود، به كنسولگري مراجعه كرده تا ببيند آنها براي ماندن همسرش در غياب او در هرات چه كمك و مشورتي مي‌دهند...
این مطلب عینا در سایت
ارمیا کار شده است.
========================================
227
پساغزل5: یگان دهگان صدگان...
http://www.rasteen.blogfa.com/post-28.aspx
راستین-آبان90

کتاب جدید رضا امیر خانی با عنوان جانستان کابلستان را توصیه میکنم به خواندن ؛ اوج انسجام در قلم را میتوانید در این اثر بخوانید . خداوند حافظ او و لوح و قلمش باشد ...

========================================
226
چیکه چیکه: مضطرب
http://chikkechikke.blogfa.com/post-65.aspx
یه چیکه-آذر90
خیلی جالب بود، امروز صبح فکرم روی نوشتن های رضا امیر خانی بود و با یکی از دوستان دربارش صحبت می کردم، شب که بابام از راه رسیده میگه: این کتاب مال امیر! کتاب "جانستان کابلستان" از رضا امیرخانی هست که شرح سفر سال 88 خودش به افغانستانه! ... همون دم خیلی خوشحال شدم و بخشهاییش رو خوندم. متوجه شدم اون هم به وضعیت فعلی ایران و انتخابات 88 معترضه.
========================================
225
بانگ هندوکش، وبلاگ دانش‌جویان افغانی قم: سفر به شهر کاج‌ها مطلبی ارسالی از م.ن.
http://bangehendookosh.loxblog.com/post.php?p=258
...-آذر90

<<واردمسجدکه می شوم دهانم ازتعجب بازمیماند.می ارزدکه برای همچین مسجدی هزاررکعت دوگانه ی تحیت خواندصدوده بار یاعلی گفت.کفشهارادست گرفته ایم وپابرهنه درصحن می چرخیم.باورکردنی نیست این زیبایی وسط این شهرجنگ زده.نزدیک می شویم وبه کاشیهانگاه میکنیم.دورمیشویم وبه کاشیهامی نگریم.باورکردنی نیست.مبهوتیم...>>

این بخشی بودازکتاب "جانستان کابلستان"نوشته رضاامیرخانی نویسنده مشهورایرانی_البته برای اهالی کتاب-که ماجرای سفراتفاقی نویسنده به افغانستان است.نویسنده بانگاهی نسبتاواقع بینانه سعی کرده است اوضاع اجتماعی وصدالبته فرهنگی جامعه امروزی افغانستان رابه تصویربکشد.به نظرمطالعه ی تحلیل احوالات افغانستان ازدیدیک نویسنده نکته سنج خالی ازلطف نیست به ویژه برای کسانی که توفیق زیارت وطن رانداشته اندوهمین نااشنابودن است که حس همراهی بیش تری رانسبت به یک نویسنده که افغانی نیست وحسب ظاهرنزدیکی وقرابتی بااوضاع خاصه کشورنداردبه دست میدهد.

لازم به ذکراست که کتاب مذکورپرفروش ترین عنوان درنمایشگاه بین المللی کتاب تهران دردوره اخیربوده است.شیوه املایی کتاب باتوجه به سبک خاص نویسنده-جدانویسی-درنگاه اول مشکل به نظرمیرسدولی بابرداشتن قدمهای نخست درمطالعه کتاب مشکلی ازاین بابت حس نمی شود.قیمت پشت جلدکتاب 6500تومان است که البته دراین فقره بخت بامایاربود!!!وتوانستیم کتاب رابا40درصدتخفیف ازنمایشگاه کتاب دانشگاه تهیه کنیم. مطالعه کتاب مذکوربه نسل جوان دانشجووهرکس که به دنبال شناخت بیش ترازریشه های خوداست توصیه می شود.

========================================
224
روزنامه جام جم: بهار کتاب در پاییز
http://www.jamejamonline.ir/newstext.aspx?newsnum=100862390899
سینا علی محمدی-آذر90

مدير نشر ثالث هم در پاسخ به اين پرسش مي‌گويد: ترجمه خوب همراه اسم و رسم نويسنده (ماركز) باعث شده تا اين كتاب‌ها فروش بيشتري داشته باشند. البته در مقابل اين ديدگاه هستند ناشراني كه آثار نويسندگان داخلي را هم خوب چاپ مي‌كنند و هم اين آثار خوب فروش مي‌روند.

به عنوان مثال، رضا اميرخاني كه بتازگي حق انتشار كتاب‌هايش را از سوره مهر به انتشارات افق برده است با كتاب‌هاي «جانستان كابلستان» و «من او» در صدر پرفروش‌هاي اين انتشاراتي قرار گرفته است.

«جنگ كه تمام شد بيدارم كن» نوشته عباس جهانگيريان ديگر كتاب پرفروش نشر افق در فصل پاييز بوده است.

========================================
223
ابریستن: این کتاب کش دارد
http://abristan.blogfa.com/post-320.aspx
ش.ی.م.ا.-آذر90
خیلی کم پیش می آید که کتابی مرا آنچنان مجذوب ِ خود کند که از موقع آشنائیمان هیچ دستش را رها نکنم !
دیروز ظهر بعد از مدتها سری زدم به بانک کتاب ِ تبریز , کتابی که  نمایشگاه پیداش نکرده بودم آنجا توی قفسه جا خوش کرده بود و به محض رفتنم سمت ِ قفسه ی کتب فرهنگی چشمم به جمالش روشن شد , بله! من ُ این کتاب اینجوری آشنا شدیم باهم.
رفتیم نشستیم توی سرویس ِ دانشگاه که برای بیشتر آشنایی و همان حرفهای اولیه :) مناسبتر است .. نشست پهلویم از صعود های ناموفق نویسنده اش به دماوند گفت ُ آخر سر رسید به صفحه ای که نویسنده کنار یک گروه بالای قله ایستاده بود.
ساعت12 ظهر بود تا 6 عصر که کلاس داشتم همچنان بین ساعات استراحت و وقتهای بیکاری برایم می گفت و من گوش می کردم تا رسیدم خانه و فارغ از همه ی دنیا با گوش جان شنیدم حرفهاش را .
حالا درون ذهن ِ من افغانستان ِ قبل از خواندن ِ این کتاب با افغانستان ِ بعد از خواندندش کلی تفاوتش می شود!
و این را مدیون رضا امیرخانی هستم و مدیون ِ شهاب به خاطر ِ معرفی این کتاب و مدیون ِ دوستم زهرا که گند زد به برنامه ی گشت ُ گذار دیروزمان و گفت کار واجبی دارد و به جای ساعت 2 ,12 از هم جدا شدیم !

بـــــــله ..بعدش هم کلی با ذوق ُ شوق برای امی از "جانستان کابلستان" می گویم و از خوبی هاش و از افغانستانی که اینگونه ندیده بودمش و آخر سر میگوید:  اونایی که تو ازشون خوندی افغانیای واقعی هستن نه مهاجرینی که ملیت ِ افغانی دارن.


* * * *
عنوان را گرفته ام از این قسمت که می نویسد:
گه گاه امنیت نیست , اگر نه خوش می شد که تا مزار ِ شریف هم می رفتید به زیارت ِ حضرت ِ علی کرم الله وجهه .. البته بایستی با هواپیما بروید....
راننده تایید می کند :
ها ... خاک ِ مزار کَش دارد .. یک بار که بروید , هرساله می آیید برای زیارت ...

========================================
222
نامه‌هایی به دخترم: نامه 12
http://me-mydaughter.persianblog.ir/1390/9/

...-آذر90
دخترک کتاب دوست من!

چهارشنبه رفته بودیم مطب دکتر صبور برای چکاپ،‌ شاید دوست داشته باشی که بدونی در هفت و نیم ماهگی 8900 گرم بودی و قدت 73 سانتیمتر.

باری،‌ از مطب که اومدیم بیرون،‌ یک کتاب فروشی بود. یه نگاه  که انداختم کتاب " جانستان کابلستان" نوشته رضا امیرخانی رو دیدم. کلی خوشحال شدم. رفتیم تو و کتاب رو خریدم. تو خونه تو داشتی  چهار دست و پا به همه جا سرک می کشیدی منم گفتم از فرصت استفاده کنم و یه نگاهی به کتاب بندازم. همین که کتاب رو دست گرفتم با شادی زاید الوصفی به سمت من اومدی و تلاش می کردی کتاب رو ازدستم بگیری. کتاب خودت رو آوردم و گذاشتم جلوت که مشغول شی اصلا توجهی نکردی. بابا گفت اون کتاب چون دست تو هست خوشش می آد. منم کتاب رو گذاشتم زمین و کتاب تو رو برداشتم تا ببینم که تئوری بابا درسته یا نه. اما تو اصلا توجهی به کتابی که در دست من بود نکردی و به سمت کتاب " جانستان کابلستان"‌ رفتی و با شوق و ذوق به پاره کردن کتاب اهتمام ورزیدی که مانع شدم. خلاصه که عکس العملت خیلی جالب بود دخترک کتاب دوست من و یا به عبارتی کتاب پاره کن من.

========================================
221
دردهای خاکستری: مهمان خاکستری
http://ahdname.persianblog.ir/comments/309705/8255016/
...-آذر90
1
مسافر دنیای مدرن وقتی به هتل می‌رسد، قاب مانیتور تلویزیون را مهم‌تر می‌داند از قاب پنجره.

2
کلاشینکف‌های روسی اما در همه جای عالم کلاشینکف است، مثل سیم‌خاردارهای آمریکایی...

[رضا امیرخانی/جان‌ستان کابل‌ستان]

در همين رابطه :
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(11)
.آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(10)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(9)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(8)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(7)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(6)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(5)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(4)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(3)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(2)
. آن چه در وب راجع به جانستان کابلستان نوشته‌اند(1)

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٩٦٥٦
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.