تاريخ انتشار : ١٥:٥٩ ٢٨/٧/١٣٩١

آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(21) +خرید تلفنی نفحات نفت347
.جهت سهولت دست‌رسي كاربران، هر بیست مطلب مرتبط در يك صفحه ذخيره خواهند شد. براي ديدن سیصد و سی نظر قبلي به لينك‌هاي پايين صفحه مراجعه فرماييد.
=======================================
350
الف: سبک زندگی در کلام‌آقا و تشکر از برنامه گره
http://alef.ir/vdcg379qwak93n4.rpra.html?168563
عبدالحمید کرمانی-مهر91
مشکل اصلی این است که بحث سبک زندگی از موضوعی در فضای فکری جمهوری اسلامی انقلابی ناگهان به عنوان دستور کاری بخشنامه ای وارد وظایف کاری آقایان/خانم ها در فضای اداری و نفتی[۳] جمهوری اسلامی قدرت خواهد شد.
اشاره به واژه نفت متاثر از اثر ارزشمند آقای رضا امیرخانی با عنوان نفحات نفت است
=======================================
349
همسایه: اخلاق اقتصادی
yaserarab.ir/index.php/1389-02-05-08-35-36/99-1391-07-20-08-59-42
یاسر عرب-مهر91

 

ما در محاصره ی اقتصادی هستیم. ما در تحریم هستیم و ما در کل  نداریم. اما یک سوال ساده..

وابستگی ما به پول «مفت» نفت چه نتیجه ای را در شرایط اخیر به بار اورده است؟    به شما پیش نهاد می کنم در کنار در نظر گرفتن فاکتور بسیار مهم کمبود اخلاق اقتصادی در جامعه،،« نفحات نفت » رضا امیر خانی را مطالعه کنید و ببینید با در نظر گرفتن این دو وجه اگر همه ی دنیا ما را تحریم کنند ما ضربه ی اقتصادی و گرانی خواهیم داشت یا نه؟
=======================================
348
رهپویان دانش: نفحات نفت...
http://vigoldaneshjo.blogfa.com/post-154.aspx
خسروی-مهر91
نفت همان دولت است  ودولت همان نفت است...جمله ای است از کتابی که  وقتی سن نویسنده اش را از پشت جلد کتاب خواندم باورم نشد چرا که هم قدرت تحلیلش هم  قلم هنرمندانه اش  مرا به شگفتی واداشت رضا امیر خانی نویسنده کتاب  نفحات نفت(جستاری در فرهنگ نفتی ومدیریت نفتی):

جوان ایرانی بایستی بیاموزدکه در دستگاه فکری عمیق تری-شاید نفت چندان هم مال حلال نباشدشاید نفت نه از اموال مردمان که از اموال پسینیان باشد که به امانت نزد ماست. جوان ایرانی باید بداندکه لقمه ی شبهه نیزمثل سایر عبارات مزهبی شوون مختلفی دارد.هیچ معلوم نیست که مفت خوری نفت اثار وضعی لقمه ی شبهه نداشته باشد. بترسیم که اگرکار رانفروختیم وزمان را فروختیم بی کاری را فراخواهیم گرفت. وپیامبر فرمود:که مومن اگر حرفه نداشته باشد دین می فروشد!فروش زمان به پول نفت یک دروغ کارمندی است .این که بگوییم در همه جای عالم به کارمندی که هشت ساعت  اداره می نشینداین مقدار مواجب میدهند یک قیاس مع الفارق است. زمان فروشی نیست -کار فروشی است...این که بگویی زمان طلاست وبالا ترین سرمایه ی ادمی است ومن ان را به ثمن  بخس او دراهم معدوده ی نفطی!در اختیار دولت قرار میدهم وکلی هن منت بار کنی و در این معامله دولت هم یارانه بار تو کندهمه وهمه در یک مغالطه از شکل قیاس معکوس شکل میگیرد.و....

=======================================
347
خبرآنلاین: مادر یعنی وطن؛ طلا یعنی نفت؛ پدر یعنی دولت.../ اقتصاد دولتی و مدیر سه​لتی!
http://www.khabaronline.ir/detail/248807/culture/book
...-مهر91

به گزارش خبرآنلاین، «نفحات نفت» جستاری در فرهنگ نفتی و مدیریت دولتی نوشته رضا امیرخانی از سوی انتشارات افق به چاپ پنجم رسید. این کتاب که با حذف کامل یک فصل از وزارت فرهنگ و ارشاد دولت نهم مجوز نشر دریافت کرده، یادداشت ها و مقالات انتقادی امیرخانی درباره وضعیت مدیریتی کشور و اتکا به نفت است. در پشت جلد کتاب می خوانیم: «شنیده‌ام که ستاره‌ی دریایی اگر بازوش زیر سنگ گیر بیافتد، از خیر بازو می‌گذرد و آن را قطع می‌کند. اما این مال وقتی است که ستاره بیم داشته باشد از خطر... دولت تا نفت دارد، خطری تهدیدش نمی‌کند! و این‌گونه، اقتصاد دولتی و مدیر سه‌لتی ساخته می‌شود. »

نویسنده در یکی از جلسات نقد و بررسی کتاب نفحات نفت تاکید کرده بود: «دولت ما در نقش پدر خانواده است و مادر همان منابع طبیعی کشور هستند و طلای مادر، منابع نفتی است. هرگاه دولت برای چرخاندن چرخ خود مجبور شد نفت بفروشد، مثال همان پدر معتاد خانواده است که باید به سراغ فرزندان آن خانواده رفت تا آنها را نجات داد.»

 

از امیرخانی به تازگی رمان «قیدار» منتشر شده که در کمتر از 4 ماه به چاپ هفتم رسیده است و در هفته گذشته نیز به عنوان برگزیده کتاب فصل در حوزه ادبیات شناخته شد.
 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب، سایر آثار امیرخانی و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

=======================================
346
مرا آفرید که دوستم داشت: نفحات نفت*
http://havaars.blogfa.com/post-1302.aspx
سوسن جعفری-مهر91
قسمتی از کتاب احمد محمود و نفحات نفت
=======================================
345
گام معلق لک لک: اونا رگ خواب ما رو پیدا کردند...+این هم چنان یه انحراف

http://tangled1992.mihanblog.com/post/139
...-مهر91
نمیدونم تا چه حد به این موضوع واقفید که هر انقلابی یه دوره ی گذار و یا شاید چند دوره ی گذار داشته باشه ولی هیچ انقلاب و حکومتی با رفرم و اصلاحات به هیچ جایی نمی رسه: رضا امیر خانی یه جایی تو نفحات نفت گفته که: ما احکام خدا رو بر حسب زمانه تفسیر می کنیم ولی قوانین خودمون رو نه! قوانینی که ساخت دست خودمون هستند و خودمون به وجود آوردیم... که البته آسیب شناسی این قوانین و مدیریت دولتی باشه واسه وقتی که خودتون کتاب رو خوندین.
غرض این که ما 33 ساله که داریم با یه روش رفتار می کنیم و فکر می کنیم که روشی که 25 سال قبل جواب داده الان هم کاربرد داره. نه به خدا آقایون نه!!

=======================================
344
دکتر خودم:  نفحات نفت

http://porpot.blogsky.com/1391/06/24/post-603/
...-شهریور91
«بسیار باید ترسید... بسیار... مبادا آینده‌گان منظومه‌ای را بیابند در تاریخ ِ مدیریت ِ حکومتی ِ ما و بنویسند که در قاجار، زمین را از مملکت می‌فروختند و بعد از جابه‌جایی مرزها فرصت ِ حکومت می‌یافتند و بعدتر در مدیریت سه‌لتی، نفت می‌فروختند و با جابجایی ِ انرژی فرصت حکومت می‌یافتند... (نفحات نفت، رضا امیرخانی، ص ۱۰۷)».

=======================================
343
خبرنامه دانشجویان ایران: نمایشگاه کتاب انجمن اسلامی شاهد برای جدید‌الورود‌ها
http://iusnews.ir/?pageid=161281
...-شهریور91
دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد در پایان گفت: در سال گذشته کتاب‌های امپراطور عشق نوشته بهزاد بهزاد‌پور، گریه‌های امپراطور نوشته فاضل نظری، سقای آب و ادب نوشته سید‌مهدی شجاعی، نفحات نفت نوشته رضا امیرخانی و نه آبی نه خاکی نوشته علی مؤذنی پرفروش‌ترین کتاب‌های نمایشگاه بودند.
=======================================

 

342
بیم موج: نفحات نفت
http://bimemoj.parsiblog.com/Posts/13/
میثم57-شهریور91

نفت همان دولت است و دولت همان نفت

رضا امیرخانی نویسنده‌ای پایبند به اصول خود است. شاید راز علاقه‌ی مردم، در صداقتی باشد که با قلم هنرمندانه‌ی او عجین است. =======================================

341
شتاب:امروز
http://shetabkon.blogfa.com/post-52.aspx
ساغر-شهریور91
می خواستم بعد از ظهر برم انقلاب اما کمی سرم درد می کنه می خواستم برای تولد دوستم کتاب بخرم موندم دا رو بخرم یا نفحات نفت؟ اصلن نمی دونم دا رو خونده یا نه نمی خوامم بپرسم ضایع است خوب! فعلن برم خوابگاه اوه تازه هیچی تو خوابگا ندارم و مغازه اش هم تعطیله!حوصله ی خرید ندارم!
=======================================
340
جامعه مهندسین 90: عارضه يابي سازمان نظام مهندسي استان تهران
http://mohandesin90.com/index.php?option=com_content&view=article&id=911:1391-06-03-12-58-35&catid=46:1391-05-14-16-14-28&Itemid=151
مهندس محمدرضا نجفی ساروکلایی-شهریور91
در روزهای اولیه تولد نظام مهندسی به علت آنکه ساختگاه آن از وزارت مسکن و شهر سازی بوده است اعضاء محترم هیئت مدیره آن نظام بیشتر از مسئولین سابق در وزارت مسکن بودند . زمانی که قانون نظام مهندسی را نیز مطالعه نمائیم این موضوع و این ردپای دوگانه بودن سیستم نظام مهندسی ساختمان حس می گردد که معلوم نیست این سازمان بالاخره یک سازمان دولتی است یا خصوصی که البته ما را بیشتر به سمت ساختار سه لتی هدایت مینماید(برگرفته از کتاب نفحات نفت اثر رضا امیر خانی ) . بعدها نیز در کش و قوسهایی که در سیستم نظام مهندسی ساختمان مطرح شد (به هر دلیل) انتخابات تبدیل به دوئلی شد بین دوشهر از استان سابق تهران  .
=======================================
339
آبی بی انتها:.: قیدار :.
http://msrt.blogfa.com/post-715.aspx
مریم-شهریور91


چندین وقته، که فقط مسیر رفت و گاهی برگشت از سر کار، و وقتی کاری تو خونه نباشه، تا قبل از خواب، فرصت کتاب خوندن برام ایجاد می شه، و این یعنی خیلی کم. اما در عین حال این مدت، یه عالمه کتاب خوندم که بسیار از همه شون لذت بردم و حتی وقت نکردم اینجا چیزی ازشون بنویسم.

دو کتاب توی محرم خوندم، از این کتابچه هایی که برای مسابقه هست، که بسیار برام جالب بود، و بعد نفحات نفت امیر خانی و دشت بان احمد دهقان و چندین یادگاران(روح الله، جهان آرا، خرازی، غواصان، متوسلیان) و قیدار که امروز عصر تمومش کردم.

در مورد کتابهای فوق الذکر، نفحات نفت از نظر من کتابیه که دولت مردان قبل از شروع به کار، اگه بخونن و هر از گاهی هم در حین کار بهش تورقی بنمایند بلکه ایده های بهتری داخل گود به ذهنشون برسه، بد نیست. کلاً از اونجایی که نثر امیر خانی رو دوست دارم، انتقادش رو هم از نظام به خاطر دلسوز نظام بودن، قبول دارم، و خوبیش به اینه که در کنار انتقادها پیشنهاد هم داره و به هیچ وجه تخریبی نیست. به این می گن انتقاد.  البته آخراش دیگه خسته شده بودم.

=======================================
338
کتاب‌های من: نفخات نفت
http://myownbooks.blogsky.com/

سیدخلیل-مرداد91

دغدغه های یک مرد آگاه نسبت به اقتصاد نفتی کشور

نوشته رضا امیرخانی

=======================================
337
بادافشان: چهارمین دوست خوب من: نفحات نفت
http://badafshan.blogfa.com/post/111
مجید رجبی-مرداد91

رضا امیرخانی نویسنده‌ای است پایبند به اصول خود. با این همه، آثار داستانی و حتا غیرداستانی او با استقبالِ شگفتِ اقشارِ گوناگون خوانندگان روبرو شده اند. شاید رازِ علاقه‌ی مردم، در صداقتی باشد که با قلم هنرمندانه‌ی او عجین است.

اميرخاني مقاله اي بلند و انتقادي در نقد مديريت دولتي و به عبارت بهتر نقدي بر "فرهنگ و مديريت نفتي" را به رشته ي تحرير در آورد و آن را در قالب يك كتاب و با عنوان نفحات نفت در سال ۱۳۸۹ روانه بازار نشر كرد. اگر بخواهم توصیفی کلی از این کتاب داشته باشم، می‌توانم بگویم: «کتاب به سانِ آیینه‌ي تمام نمایی در برابر دولت‌های ما در این سی سالِ گذشته است که به خوبی و به دور از هر تملق و چاپلوسی و بدون هیچ غرض‌ورزیِ سياسي، قامتِ ناموزونِ مدیریت دولتی در مملکت ما را برای مخاطب عیان می‌کند.»

 

شاید تا بحال بسیار شنیده‌اید که در ایران، مردم سیاست زده هستند و هر کسی هم خود را علامه دهر در این مقوله می‌داند! اما در بلادِ دیگر –كه يكي شان را اين آقاي تبريزي ما تصديق مي‌فرمايند،  این گونه نیست و مردم سرشان به کار خودشان است و بعدِ سلام و علیک، از کار-و-بارِ خودشان می‌گویند نه از کار و بار رییس جمهور و وزیر و وکیل. اما این جا و حتا در روستاي كوچكِ ما مَیسوف و حسینْ نیازعلی هنوز سلام شان به علیک نرسیده، دارند درباره 5+1 صحبت می‌کنند و نظر کارشناسی هم می‌دهند! حال اگر این سوال براتان پیش آمده که چرا؟ می‌توانید جوابِ خود را در صفحه‌های 111 و 112 این کتاب پیدا کنید.

اصلاً يك چيز ديگر. هیچ شده از خود بپرسید مردمِ دوبیِ دهه 1950 (به قرار 70 سالِ پيش) که از فرطِ قحطی و فقر و نداری و نداني ملخ می‌خوردند، چه شد که رسیدند در این هفتاد سال که حال در زمره ثروتمندترین ملل دنیا جای گرفته اند؛ اما مردمِ بومیِ جزیره‌ي کیشِ ما با قابلیت‌های بسیار بسیار مناسبت‌تر از دوبی، اتفاقاً حالا روزی، هشتِ شان بیشتر گروی نُه شان است؟ پاسخی در خور را می‌توانید در فصل چهار این کتاب با عنوان «منطقِ آزاد!» بیابید.

=======================================
336
مهندسی عمران: کتاب نفحات نفت
http://civileng2012.mihanblog.com/post/174
مجتبی حکی-مرداد91
من دیدم اگه معرفی کتاب هم تو سایتمون باشه بد نیست...
حالا اگه استقبال شد که بازم یا من یا هر کس دیگه ای دوست داشت مطلب در این رابطه میذاره اگر هم که استقبال نشد که هیچی دیگه این اولین و آخریش بود....

ولی پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو بخونید
نویسنده این کتاب رضا امیر خانی که در سال ۱۳۵۲ در تهران متولد شد. او در دبیرستان علامه حلی تهران درس خوانده‌است و فارغ التحصیل مهندسی مکانیک ازدانشگاه صنعتی شریف است. مدتی سردبیری سایت لوح ارگان نویسندگان ادبیات پایداری را بر عهده داشت و در پاییز ۸۴ از این مقام استعفا داد. وی از سال ۸۴ تا ۸۶ رئیس هیات مدیره انجمن قلم ایران بود. به گواهی سایت شخصی وی، بیش از پانصد هزار نسخه از کتاب‌های او تا به حال به فروش رسیده‌است.و جالبه که بدونید کتاب آخر امیر خانی تو نمایشگاه کتاب جزء سه کتاب پر فروش نمایشگاه بین المللی تهران بود...
و اما کتاب نفحات نفت

این کتاب فوق العادست.به همه ی دوستان دانشجو پیشنهاد میکنم حتما این کتاب رو بخونید...

کتاب، لحن طنز و تند و تیزی دارد؛ رک و پوست کنده رفته سر اصل مطلب؛ همین است که به نظر من، لازم است بیشتر و البته عمیق تر خوانده شود؛ مخصوصا که مخاطبان اصلی اش، همین من و تو –مدیران آینده ی میهن- هستیم. امیرخانی نوک تیز قلمش را، مستقیم گذاشته روی زخم های اقتصادی؛ زخم های اقتصاد نفتی. فراموش که نکرده اید امسال، سال "تولید ملی" است!؟!؟!

=======================================
335
ریزنوشت: افق

افق را کوتاه گرفته‌ایم.
افق را گرفته‌ایم نوکِ بینی‌مان و برای همین دست و بال‌مان گیر می‌کند به‌ش و فرصت کار نداریم.
افق بایستی دور باشد و دست نیافتنی.
افق بایستی انتزاعی باشد و سابژکتیو نه انضمامی و آبژکتیو
افق باید انفسی باشد نه آفاقی.
ذهنی باشد نه عینی
از آن طرف، شیوه‌ی زندگی باید ملموس باشد.
دمِ‌دستی. مشت پُرکن. عینی. روشن. غیر مبهم. کاملا به خلافِ افق.

نفحات نفت/ رضاامیرخانی
=======================================
334
رهنما(مدیریت اسلامی): پاسخی به برادرم اقای مدرسی
http://rahnama00.blogfa.com/post/63
محمدعلی عامریان-مرداد91

با این حال به دوستانی  که علاقه دارند در زمینه شناخت فرهنگ و مشکلات مدیریت رایج و جاری در ایران کار کنند پیشنهاد میکنم کتاب جدید اقای رضا امیرخانی به نام (نفحات نفت) رو مطالعه کنن
=======================================
333
آبی بی انتها:
.: قیدار :.

http://msrt.blogfa.com/post-715.aspx
مریم-خرداد91

دو کتاب توی محرم خوندم، از این کتابچه هایی که برای مسابقه هست، که بسیار برام جالب بود، و بعد نفحات نفت امیر خانی و دشت بان احمد دهقان و چندین یادگاران(روح الله، جهان آرا، خرازی، غواصان، متوسلیان) و قیدار که امروز عصر تمومش کردم.

در مورد کتابهای فوق الذکر، نفحات نفت از نظر من کتابیه که دولت مردان قبل از شروع به کار، اگه بخونن و هر از گاهی هم در حین کار بهش تورقی بنمایند بلکه ایده های بهتری داخل گود به ذهنشون برسه، بد نیست. کلاً از اونجایی که نثر امیر خانی رو دوست دارم، انتقادش رو هم از نظام به خاطر دلسوز نظام بودن، قبول دارم، و خوبیش به اینه که در کنار انتقادها پیشنهاد هم داره و به هیچ وجه تخریبی نیست. به این می گن انتقاد.  البته آخراش دیگه خسته شده بودم.

=======================================
332
وبلاگ شخصی بهزاد: «بیا بشنو حدیث گربه و موش»
http://behcafe.wordpress.com/2012/07/25/159
...-مرداد91
و حالا با همین چند کلام، کمی به ترم. [۲][۲] این نوع نوشتن (مجزا گونه) را اول بار در کتاب «نفحات نفت» نوشتۀ «رضا امیرخانی» دیدم و خیلی کیف کردم. از یک طرف باعث شده بود به برخی واژه‌ها خیلی توجه کنم و به محتوایش خوب‌تر بیاندیشم، از طرف دیگر هم به زیبایی و پر معنی بودن و تاج سر بودن زبان مادری‌ام پی بردم.
فکر می‌کنم همانند من، کم نیستند کسانی که به دقت وارد بطن واژه‌ها نمی شوند. نمی‌دانم شما جزو کدام گروه هستید؛ علی ایحال اگر خودتان هم نمی‌دانید، می‌توانید به همسایگی من درآیید تا بفهمید اینجا چه خبر است…
[نمی‌خواستم مثال را به زبان امروزی‌ها «لوس» کنم؛ به همین دلیل به مغز بزرگم خطور کرد که در نوشتاری هر چند بی‌ربط مثال را بیاوریم تا ببینید چند مرده حلاجید]
واژه «همسایه» را خیلی‌ها مثل من، بی‌آنکه بشکافند به‌‌ همان «خانه بقل» ی اطلاق می‌کنند و اگر کسانی از ایشان بپرسند «همسایه» معنی‌اش چیست؟ بی‌وقفه می‌گویند: اهالی یک محله را گویند که معمولاً دیوار به دیوار هم‌اند و با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند و البته همانند من‌اند این، ایشان‌ها!
«هم سایه» هم «هم سایه»‌های قدیم…!
هم سایه را معنی کن برای خودت، آن وقت است که می‌فهمی چه می‌گویم. هم به معنی «هم» فکر کن و هم به «سایه»

=======================================
331
خبرگزاری فارس: ناشر دولتی گفت کتابت به مخملباف توهین کرده چاپ نمی‌کنیم
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910501000770
مصاحبه با مجید پورولی کلشتری-تیر91

یک حرفی در دلم بود و احساس می‌کردم که باید آن را بنویسم. برای مثال آقای امیرخانی وقتی کتاب «نفخات نفت» را نوشت خیلی‌ها به او انتقاد کردند که چرا این کتاب را نوشتی در حالی که در این زمینه اطلاعات چندانی نداشتی. امیرخانی گفت من خیلی وقت بود که این در دلم مانده بود و دوست داشتم به آن بپردازم.
در حال حاضر در میان داستان‌‌نویسان ایرانی، خود را چگونه ارزیابی می‌کنید و خود را در چه مرتبه و جایگاهی قرار می‌دهید؟

من ادعا می‌کنم و از ادعای خود هم دفاع می‌کنم که اگر داستان من را در کنار داستان نویسندگان دیگری چون رضا امیرخانی و سیدمهدی شجاعی قرار دهید، داستان من به لحاظ داستانی چیزی از داستان‌های امیرخانی و شجاعی ندارد. حتی کارهای من گاها قوی‌تر هم هستند. من شدیدا کار می‌کنم و از اینکه کارهای من دیده نمی‌شوند بسیار ناراحت هستم. این داستان پنجمین اثر داستانی من بود ولی به دلیل توزیع بد داستان، آثار من هنوز خوانده نشده‌اند. در جهوری اسلامی توزیع کاملا ضعیف اس


در همين رابطه :
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(20) +در نفحات نفت تاریخ نگارش نامه در یک‌جا اشتباه آورده شده است.+تن فروشی آکادمیک!+جناب احمد توکلی و تهیه پیش‌نویس قانون کار+سیاوش سرمدی: نمی‌گذارند از نفحات مستند بسازم
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(19)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(18)
آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(17)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(16)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(15)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(14)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(13)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(12)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(11)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(10)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(9)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(8)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(7)
. آن‌چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(6)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند(5)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (4)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (3)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (2)
. آن چه در وب راجع به نفحات نفت نوشته‌اند (1)

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ١٠٠٣٢
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.