تاريخ انتشار : ١٣:٠ ٤/١١/١٣٩١

گزارش نشست معنویت در آثار رضاامیرخانی
 
1 بهمن 1391 ساعت 15:31

محمد حسن حسینی، مسوول جلسات آینه های روبرو:

زنده نگه داشتن ارزش های دینی از ویژگی های رمان های امیرخانی است

محمد حسن حسینی منتقد ادبی و مسئول جلسات آینه های روبرو در خصوص شخصیت پردازی در آثار رضا امیرخانی گفت: با توجه به آشفته بازار دنیای امروز، رضا امیرخانی با شخصیت های داستانش می خواهد به نوعی ارزش های دینی و مذهبی را زنده نگه دارد.

 

گروه كتاب و ادبیات- به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمد حسن حسینی در خصوص شخصیت پردازی در داستان های رضا امیرخانی گفت: شخصیت پردازی در داستان ها و رمان های رضا امیرخانی  بیشتر تخیلی و برخی هم شبیه سازی شده از پهلوانان و جوانان با فتوت قدیم دارد كه ما از صحبت ها، تكیه كلام  و رفتارهایشان رد پایی از سلسله اهل فتوت و جوانمردی حضرت علی (ع) را احساس می كنیم.
 وی ادامه داد: نویسنده بیشتر سعی كرده كه خلق و خوی شهدا، ارزش های دینی و مذهبی را با  شخصیت های داستانش چون قیدار، حاج فتاح، علی فتاح، درویش مصطفی، سید گلپا و ... به نوعی  نشان دهد و این شخصیت ها انسان های پاكی هستند كه چرخش كائنات به خاطر آنها صورت می گیرد و همان قانونی كه در فیزیك وجود دارد كه برخی ستارگان با از بین رفتنشان باعث چرخش كائنات می شوند.
حسینی یكی از ویژگی های آثار رضا امیرخانی را شبیه سازی كردن زندگی برخی انسان ها ی پاك و مومن امروز كه در جامعه وجود دارند را با زندگی شهدا ذكر كرد و گفت: آثار در خصوص شهدا بسیار زیاد تولید شده ولی در خصوص این كه شهدا چگونه زندگی كرده اند كمتر داستان و یا فیلم تولیده شده است و در شخصیتهای داستان رضا امیرخانی شخصیت هایی چون قیداركه دارای فتوت و جوانمردی است بسیار شبیه زندگی شهدا روایت شده است.
او یكی از دلایل استقبال مخاطبان از آثار ایشان را علاوه بر شخصیت و منش خود نویسنده، بیان و زنده نگه داشتن ارزش های دینی و و خصایص اخلاقی از جمله فتوت و جوانمردی كه امروزه در حال فراموشی است را در آثار ایشان بیان كرد.
وی درباره این كه در چهارمین نشست آینه های روبرو كه روز دوشنبه  16 بهمن ماه برگزار خواهد شد، گفت: در این جلسه سعی خواهد شد كلیه آثار این نویسنده مورد نقد و بررسی قرار گیرد ولی بیشتر فتوت و جوانمردی در رمان های قیدار ، من او ، ارمیا ، بی وطن و به خصوص رمان قیدار وی مورد بررسی كارشناسانه  قرارخواهد گرفت و البته رد پایی از سفرنامه های این نویسنده در خصوص موضوع  فتوت و جوانمردی نیز خواهد بود.
شایان ذكر است سلسله نشست های آینه های روبرو از سال گذشته به همت كارگاه قصه و رمان مركز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزارمی شود و این نشست كه چهارمین نشست تخصصی آینه های روبرو است اختصاص به بررسی آثار رضا امیرخانی دارد كه با حضور جمعی  كثیری از نویسندگان كشورمان همچون امیرحسین فردی، محمد رضا بایرامی، فیروز زنوزی جلالی، محمدناصری، حسین فتاحی و ... همراه خواهد بود.
علاقه مندان برای حضور در این نشست ادبی می توانند روز دوشنبه 16 بهمن ماه  از ساعت 15 به تالار مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه – نرسیده به پل حافظ – حوزه هنری مراجعه كنند.



از ماجرای نامگذاری رمان «قیدار» تا تبدیل جلسات نقد به مجالس تعزیه

خبرگزاری فارس: نویسنده کتاب قیدار گفت: نگاه مجالس نقد کشور به مجالس تعزیه تبدیل شده‌ است که این امر در حال نابود کردن ادبیات است.
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13911116001265


 به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات باشگاه خبری فارس «توانا»، چهارمین نشست «آینه‌های روبه‌رو» به موضوع «معنویت در آثار رضا امیرخانی» اختصاص داشت که این مراسم امروز با حضور امیرحسین فردی، محمدعلی قربانی، حسین فتاحی، رضا امیرخانی و محمدحسن حسینی در تالار مهر حوزه هنری برپا شد.

 

 

* امیرخانی: این جلسه شبیه ختم است

در این مراسم رضا امیرخانی نویسنده رمان «قیدار»، بیان داشت: اگر از بنده بپرسید که این جلسه شبیه به چه چیزی است می‌گویم شبیه به مجلس ختم است.

وی اضافه کرد: بنده به نگاه محمدحسن حسینی به آثارم احترام می‌گذارم چراکه نگاه او به آثار یک نگاه شاعرانه است.

وی با اشاره به چگونگی انتخاب عنوان «قیدار» برای کتابش، اضافه کرد: به دنبال نامی برای کتاب «قیدار» بودم، کسی هم به بنده گفته بود که می‌توانم درباره این طرح کار کنم اما مدت‌های مدیدی به دنبال اسم بودم که نام شخصیت اصلی داستانم را با چه عنوانی نامگذاری کنم.

 

* ماجرای نامگذاری رمان امیرخانی به نام قیدار/مجالس نقد ما شبیه ختم شده است

 

امیرخانی ادامه داد: در نهایت برای سفری به زنجان دعوت شدم و برای کرایه ماشین به میدان آزادی رفتم که در آن زمان کرایه ماشین پژو به زنجان 9 هزار تومان و زانتیا 12 هزار تومان بود اما بنده به دلیل آنکه ماشین پژو نبود، با زانتیا به سفر خود ادامه دادم در سفر دلیل افزایش قیمت کرایه ماشین پژو و زانتیا را از راننده‌ای که همشهری‌ام بود، جویا شدم و او هم سرعت زیاد زانتیا را بیان کرد و آنقدر تند رفت که بالاخره ماشین راهنمایی و رانندگی پشت سر ما حرکت کرد و راننده هم برای فرار از مأموران راهبر به یکی از زیرگذرها که برای سیلاب‌های اتوبان ساخته شده‌اند، رفت و به شهری با نام «قیدار» رسیدیم که برایم بسیار جالب بود چراکه اصلاً روی این شهر و نام پیامبر آن فکری نکرده بودم.

وی افزود: معتقدم امر نوشتن همانند باقی کارها امری ساده و سهل است، به نوعی دیگر گمان نپنداریم که یک نویسنده برای نگارش اثرش همه حواشی و جزئیات را مدنظر دارد بلکه قلم کمک می‌کند که اثر شکل خودش را پیدا کند.

نویسنده رمان «من او» گفت: بنده اصولاً با ادبیات مضاف زیاد آشنا نیستم به گونه‌ای دیگر ادبیات جنگ و آئینی را به خوبی نمی‌شناسم و برایم بسیار سخت است اما وقتی صفت را در توصیف ادبیات به کار می‌بریم کار سخت‌تر از مضاف می‌شود چراکه برای مضاف‌‌الیه می‌توان یکسری مبانی انضمامی پیدا کرد اما برای ادبیات باید چه چیزی را انتخاب کنیم؟

وی اضافه کرد: اگر نویسنده‌ای قصد داشته باشد در طرحش، معنویت را طرح کند حتماً مقهور طرح خود خواهد شد و به سرانجام نخواهد رسید، همچنین صفت در نویسنده نیست بلکه در نوشته آن است. نگاه مجالس نقد ما به مجالس تعزیه تبدیل شده‌ است که این امر در حال نابود کردن ادبیات است.

 

 

* حسینی: امیرخانی اهل حقیقت است

در ادامه این مراسم، محمدحسن حسینی نویسنده و منتقد بیان داشت: راجع به رضا امیرخانی و نویسندگانی از این دست صحبت کردن بسیار دشوار است.

وی با بیان اینکه تواضع، اعلام وضعیت است، اضافه کرد: در وهله نخست نشست امیرخانی را به عنوان فتوت و جوانمردی در آثار امیرخانی نامگذاری کرده بودیم که در نهایت عنوان آن را به معنویت در آثار امیرخانی تغییر دادیم.

حسینی ادامه داد: کتاب‌هایی که درباره عرفان‌های نوظهور منتشر و روانه بازار نشر شده‌اند، بسیار هستند که در این کتاب‌ها از کلمه معنویت سوءاستفاده شده است به نوعی که کلمه ایمان کم کم از قاموس مردم این روزگار رخت می‌بندد.

وی افزود: شاعران و نویسندگان به مرتبه‌ای از حقیقت دست می‌یابند که ناخودآگاه جمله و کلماتی را بیان می‌کنند که امیرخانی هم به این گونه است.

حسینی ادامه داد: برخی‌ها معتقدند حدود 2 هزار کتاب از عرفان‌های نوظهور در کشور چاپ، تألیف و ترجمه شده است، همچنین بعضی‌ها می‌گویند که برخی از آثاری که در ایالات متحده ممنوع الچاپ بوده، در ایران چاپ شده است.

این منتقد گفت: آنچه باعث می‌شود ما از کثرت‌گرایی خلاص شویم، نوآوری و خلاقیت است، به گفته وی حوزه هنری به اشعار بیدل توجه بسیاری داشته و تاکنون آثار بسیاری را منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

حسینی ادامه داد: رضا امیرخانی اهل حقیقت است، در دوران گذشته بنده به همراه این نویسنده به مراسم خاکسپاری سیدحسن حسینی رفته بودیم که در آن زمان به امیرخانی گفتم که آخر خط امروز دنیا، مرگ است.

وی با بیان اینکه رد پای معنویت در آثار امیرخانی به وضوح مشاهده می‌شود، گفت: کتاب «من او» امیرخانی نمایشگاهی از بحث‌های عاشقانه است، حتی برخی از سخت‌ترین منتقدین نقدهای بی‌انصافانه‌ای را نسبت به کتاب‌های امیرخانی داشته‌اند، اما یکی از این منتقدین معتقد است که چون امیرخانی در این اثر به عشق پرداخته، با این کتاب هیچ مشکلی ندارد.

حسینی معتقد است که رضا امیرخانی نویسنده را بیشتر از رضا امیرخانی مصاحبه‌کننده دوست دارد، چرا که در بیشتر آثار این نویسنده، تکلیف شخصیت‌ها روشن است.


در همين رابطه :
. پایگاه خبری حوزه هنری

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ٨٠٨٧
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.