تاريخ انتشار : ٢١:٢١ ٧/١٠/١٣٩٢

سوگ‌سروده‌ی جناب علی معلم دامغانی بزرگ‌وار و بزرگ‌واری دیگر سروران در تسلیت
 به گزارش خبرگزاری مهر، علی معلم دامغانی، شاعر و رئیس فرهنگستان هنر در شعری با عنوان «به احترام و تسليت رضاي اميرخاني» این مصیبت را به نویسنده رمان «من او» تسلیت گفته است. این پنج بیت به شرح زیر است:

هگرزا شنيدي كه شاد است و بي‌غم

کسي كو شناساي غم شد به عالم

تو غم را اگر مي‌شناسي به گيتي

چو تو مي‌شناسد به گيتي تو را غم

بزرگ است و جاويد اندوهت اي گل

چو اندوه شيعي به ماه محرم

پدر رفت پورا، اميري تو خان را

كه خانِ پريشان به مهرت فراهم

رضا گشت ماتم به ديدار خوبت

اگر خوب اگر بد، رضا شو به ماتم

مرحوم محمدعلی امیرخانی، پدر رضا امیرخانی، روز دوم دیماه امسال در سن 84 سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت و پنجشنبه گذشته در بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
http://www.mehrnews.com/detail/News/2203820
================================================
2

 محمدحسن حسینی، شاعر و نویسنده رمان «آخرین پدربزرگ» در نامه‌ای، درگذشت پدر رضا امیرخانی را بهانه‌ای برای یاد کردن از همه پدرهای خوب دنیا قرار داده و مرحوم محمدعلی امیرخانی را به نوعی «فتاح» (شخصیت اصلی رمان منِ او) و «قیدار» (قهرمان رمان قیدار) دانسته است.
سلام آقا رضا!

بلا به دور. دیشب دم در مسجد خیلی در خودت فرو رفته بودی. چقدر فروتن‌تر از همیشه به چشم می‌آمدی! نمی‌گویم فروریخته‌تر كه این صفت به قد و بالای بلند روح تو نمی‌آید. به خصوص كه تو خودت همیشه حامی و یاور فروریختگان بوده‌ای.كسی هست كه نداند، آقا رضای امیرخانی، همیشه جزو چند نفر اول كمك به خانه ویران‌های دردمند زلزله است؟

آری، تو معمار دل‌های ویرانی آقا رضا! به حكم همان نوشته‌هایی كه به تعبیر آن شاعر بزرگ شیعه، سكانس كلمات نی را در خود دارد. سیدحسن حسینی را می‌گویم. همان كه آخرین شاعر روزگار ما بود. همان كه روز خاكسپاری‌اش ـ قبلا هم نوشته ام ـ وقتی جنازه را شستند و كفن كردند و از نیم دری كوچكی روی ریل، هل دادند به این سو، نشانت دادمش وگفتم: «آقا رضا! من بچه اطراف راه آهنم و تا به حال آخر خط را ندیده بودم» و یادت هست تو اشاره كردی به پایان ریل كوچك گوشه غسالخانه و گفتی: «آخر خط همین جاست»... یادت می‌آید؟

آخر خط دنیا آقارضا! آخر خاطره‌هاست؛ آخر یادهاست. این اواخر كلمه آخر خیلی به ضمیرم خوش آمده است و یكی از سیاه‌مشق‌هایم را هم به نام آن كردم: «آخرین پدر بزرگ.»

یادت می‌آید روزی را كه آخر نویسنده‌های بامرام و مهربان ـ امیرخان فردی را می‌گویم ـ دستنویس این سیاه مشق را داد دستت و تو با حوصله آن را خواندی و یادت هست گفتی: «حسینی! اگر من بودم پدر بزرگ را بیشتر می‌شكستم. تو دلت نیامد؟» آن روز‌ها «من او»یت تازه می‌خواست چاپ بشود یا شده بود و امیرخان، دستنویس یا به تعبیر بهتر تایپ نویس شاید اولت را ـ كه در پایان هر فصلش كلمات را هم شمرده بودی ـ داده بود تا بخوانم و حظ ببرم و من ناخودآگاه نام پدر بزرگ قصه‌ام را باب جون مصطفی گذاشتم كه به تاثیر از باب جون تو در «من او» بود. همان عشق مندی كه روز به روز در این روزگار نایاب‌تر می‌شود و لابد برای جستن امثال او كتاب‌ها را باید گشت و نوشته‌های روی سنگ‌های مزار را و من چقدر خوشبختم كه این تایپ نویس شاید اول را، اجازه دادی پیش خودم نگه دارم.

شب ختم مرحوم پدرت، رسول فلاح‌پور كنارم بود وگفتم: «چه باید كرد آقارسول؟ هر روز توی محل شاهد رفتن مادر‌ها و پدرهاییم و دریغا كاری نمی‌شود كرد. همین یك ماه پیش، مادر شهید مهرداد رحیمی كه از آخرین مادر‌ها بود، تمام درد و داغ سال‌هایش را با خود در خاك پنهان كرد.»

داشتم می‌گفتم آقا رضا كه شما معمار دل‌های خرابی. یادم می‌آید سیاه مشقم را كه برایت می‌فرستادم، نوشتم: به «رضا»ی امیر «خان»ی كه «كشف حجاب» حقیقت در «من» به امضای «او»ست.

راستش قصد نداشتم این یادداشت را بنویسم و اصلا مگر قرار است هی بنشینیم و یادداشت بنویسیم و چاپ كنیم كه مثلاً چه بشود؟ كه هم‌دردیم؟ هم پیاله شراب رنجیم؟ نه، وصف این حرف‌ها نیست. قرار نبود چیزی بنویسم و جمعه شب با همسرم آمده بودیم به عرض تسلیت و همین. تمام. مثل خود مرگ بدون حاشیه و مختصر و البته صریح.

اما تو نمی‌گذاری! نمی‌گذاری آرام بنشینم و چیزی ننویسم. هنوز حرف آن روزت توی مراسم امیرخان در گوشم مانده كه: «شما وظیفه دارید امیرخان را كه از نزدیك حس كرده بودید، بنویسید.» و گفتی كه: «دیر می‌شود و حیف است دیگران كه نمی‌دانند او كیست و چه كرده بنویسند و هر طور كه خوش آیندشان هست، بنویسند.» هنوز حرفت یادم هست و از تو چه پنهان قصد‌هایی دارم در ادامه او كه آخرین نویسنده‌ها بود.

دیشب هم نگذاشتی سرم را بیندازم پایین و مثل همه از مسجد بیرون بیایم و بروم دنبال كارم. صاف با چشم‌های خیس توی صورتم نگاه كردی و با وجود آن همه آدم كه باید جوابشان را می‌دادی و صاحب عزا بودی و باید آبروداری می‌كردی تا چیزی كم و كسر نباشد و شان پدرت حفظ شود، با صدایی لرزان گفتی: «چی می‌شه گفت آقای حسینی! پدرم آخرین پدر بود.»

كار خودت را كردی. زبانم آن لحظه نچرخید و تنها گفتم: «كمی كه آرام‌تر شدی می‌بینمت» و بعد من بودم و غربت خیابان ولی عصر (ع) و نور تند بوتیك‌ها و ویراژ پسران موتورسوار از كنار جیغ رنگی دختران.

چند بار در مسیر خانه چشمم به تابلوی فرزند بیشتر و زندگی شاداب‌تر افتاد و آرزو كردم كه كاش نه فرزندان این چنینی كه پدران و مادران آن چنانی كه وصفشان در یادهای ماست، دوباره از مادر گیتی زاده شوند!

رضای عزیز! هیجان جملاتت سخت در وجودم رخنه كرد و جوشید؛ تا همین حالا كه صبح محشر آن شب است و با صور زنگ ساعت شروعش كرده‌ام و دارم سعی می‌كنم چیزی بنویسم در مدح آن آخرین پدر كه ندیده و نمی‌شناسمش و تنها وصف سفره‌داری و خادمی اهل بیتش را از دوستانت شنیده‌ام و پیداست از تو كه فرزندش هستی فتاح و قیداری بوده برای خودش. رجلی كه از شهر دور آمده بود تا سعی كند و باشد تا تو باشی و نفس بكشی و امثال من هم نفس بكشیم، زیر این آسمان كه به تعبیر نیما، سنگ لحد بر سر ماست.

و به تعبیر خودت، باید كه به احترام این آخرین پدر، تمام قد از جا بلند شویم و دست به سینه بگذاریم تا در افق دور شود با گام‌هایی كه هر كدام به قاعده یك آسمان است.

92/10/7
http://www.mehrnews.com/detail/News/2203782

================================================
3

 

برادرِ عزیزم آقای رضا امیرخانی

درگذشتِ پدرِ گرامی‌تان را صمیمانه به شما و خانواده‌ی محترم تسلیّت عرض می‌کنم. از خداوندِ قدیر برای‌تان آرامش و صبر مسئلت دارم و روحِ عزیزِ مرحوم‌تان نیز غریقِ مراحمِ الهی باشد.

 http://pure-commander.persianblog.ir/post/1060/

================================================
4

همه از خداییم...

جناب رضا امیرخانی عزیز!

بدینوسیله با نهایت تاسف و تاثر، درگذشت پدر بزرگوارتان را به شما و خانواده محترم، تسلیت عرض نموده،

و از خداوند متعال برای آن مرحوم، آمرزش اخروی و برای بازماندگان، صبر جزیل را خواستاریم.

از طرف کتابستان اراک



کتابستان اراک

================================================
5

پیام تسلیت وزیر ارشاد برای رضا امیرخانی
 

به گزارش روحانی‌نیوز به نقل از ایسنا ( isna.ir ): وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درگذشت پدر رضا امیرخانی را تسلیت گفت.

متن پیام علی جنتی به این نویسنده به این شرح است:

«جناب آقای رضا امیرخانی

خالقان ادبیات داستانی، آفرینندگان قهرمانانی هستند که تجلی‌بخش اندیشه، ذهنیت، تخیل و فراتر از همه نمونه آرمانی شخص آفرینش‌گرند و جناب عالی با نظرداشت به سوابق فرهنگی و تعلقات میهنی، مجلای قهرمانان خود هستید.

درگذشت پدر گرامی‌تان را که در سایه‌سار مهر خویش فرزندی چون شما را پرورده و به جامعه ادبی و فرهنگی کشور عزیزمان تقدیم داشته، صمیمانه تسلیت می‌گویم و سلامت و طول عمر باعزت برای شما از درگاه ایزد باری خواهانم.»

http://www.rouhaninews.com/17132-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%88%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B4%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C.html
================================================
6
http://www.iranpl.ir/Portal/Home/ShowPage.aspx?Object=NEWS&ID=8f1c21ac-60ca-4cf1-93e7-06ffb745d87d&WebPartID=750087f4-2eb5-47a8-aca6-579567ce1374&CategoryID=6c18faeb-eaa5-44cc-9837-3e02ccafaf75
================================================
7
http://www.hhnews.ir/fa/news/12284/%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1-%D9%85%D8%B1%D9%83%D8%B2-%D8%A2%D9%81%D8%B1%DB%8C%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C-%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D9%87%D9%86%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B1%D8%B6%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%AE%D8%A7%D9%86%DB%8C
================================================
8

بعد التحریر:


دیروز عصر مراسم ختم پدر رضای امیرخانی عزیز بود. مردی که برای این کشور و انقلاب کم کار نکرده و بعدها بیشتر درباره او خواهیم شنید. رضا امیرخانی نویسنده است؛ نویسنده با سواد و صاحب سبک و خوش ذوقی هم هست اما دیروز، وزیر و وکیل و کارگردان و روزنامه نگار و روحانی و ...در مراسم ختمی آرام و تسلی بخش بدور از حواشی فوق الذکر، حضور داشتند.

علت دارد؛ امیرخانی یک اصولگرای تمام عیار است که شدیدا به فکر اصلاح است و آداب اصلاح طلبی را هم می داند. ضمن اینکه تا جایی که بتواند کار اهالی فرهنگ را راه می اندازد؛ چپ و راست برایش در این مقوله «برداشتن باری از روی دوش یک نفر» معنایی ندارد. باهوش هم هست، نه در دام هوچی گران می افتد و نه در بزنگاه های سیاسی «دکان دو نبش» کاسبی راه می اندازد. دقیق ترش شاید این باشد: قدر و قیمت خود را می داند و ارزان فروشی در مرامش نیست، دنبال ریاست و میز و دفتر کار و تیتر یک شدن هم نیست. برای همین هم از حاتمی کیا و محمدعلی زم، گرفته تا وزیر کشور و نماینده مردم تهران در مجلس و مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و سردبیر سابق روزنامه شرق و وزیر دولت دهم و... برای همدردی با او دقایقی از غروب جمعه را کنارش می گذرانند.

و در تفاوت میان این مجلس و آن مجالس، نکته هایی نهفته است که شاید اهل کتاب بهتر آن را درک کنند.

 

و صد البته در توصیف یکی از مردهای روزگار ما نکته های فروان و ناگفته بسیار است که باید دعا کنیم در جمهوری اسلامی امثال او تکثیر شود؛ مثل جناب علی آقای مطهری.
http://khabaronline.ir/detail/329663

================================================
9

 

 در مسير نجف_كربلا

 شب در موكبي در بين راه خوابيده بوديم كه...

 در رؤيا ديدمشان!

 و تا خود خروس خوان سحر راجع به‌ آثارشان حرف زديم و گفتگو كرديم!

 و همه ي نقدهايم را بي تعارف خدمتشان عرض كردم! از ارميا تا قيدار را!

 صبحي كه برخاستم با خودم گفتم: لابد حكمتي داره!

 به كربلا كه رسيدم، زيارت نيابتي از جانبشان انجام دادم...

 و بعدتر خبر درگذشت پدر بزرگوارشان به گوشم رسيد.

 

 آقا رضا!

 عرض تسليت

 و آرزوي شكيبايي براي شما و رضوان حق براي آن مرحوم.
http://esharat-ha.blogfa.com/post/945

================================================
10
http://www.snn.ir/NSite/FullStory/News/?Serv=4&Id=283063&Sgr=17

================================================
11
http://www.bao.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=216&newsview=36252
================================================
12
http://bokhary.blog.ir/post/%D8%AA%D8%B3%D9%84%DB%8C%D8%AA
تسلیت./
آقا رضای امیرخانی؟

هی کتاب هایت را می خواندم و هی با خودم می گفتم خدا پدرت را بیامرزد آقا رضا. چه خوب نوشتی...

+ خدا پدرت را از ما هم گرفت آقا رضای امیرخانی. تسلیت.../

================================================
13
گ
وهر ذات:
تسلیت به حاج رضا امیرخانی
http://dehnadi.ir/post/341
یا رب نظر تو بر نگردد

 

از پیام بر اکرم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده باشند:

الولد سر ابیه

پسر راز پدر است

و هم این نکته هزاران مثنوی معنوی از حقیقت آن است که چرا این همه درگذشت پدر حاج رضا امیرخانی برای مایی که دوست امیرخانی عزیز هستیم دشوار است.

قیدار و من او و بیوتن و ... هرچه باشد راز امیرخانی است و خود امیرخانی راز آن پدری که این روزها میهمان مولایش امیرمومنان است.

هم این قدر جسته و گریخته به اندازه ای که حاج رضا را می شناسم از لابه  لای کلام مبارکش می توان فهمید که روزگار مرحوم محمد علی امیرخانی ، باشکوه تر از کوچه پس کوچه های (من او) و به صفای (لنگر پاسید قیدار) رضا پسر صالح اوست.

مردی نیکوکار از تبار مردانی که انقلاب امام ، یادگار همت و پای مردی آن ها بر مرجعیت شیعه و جمهوری اسلامی فرزند جوان مردی آن ها در سازمان وقف و خیریه اسلامی است .

بنده نیز به پی روی از همه ی بزرگ ان ، مصیبت وارده شده به خان دان معظم امیرخانی را به دودمان گرامی و فرزندان عالم و دانشمند ایشان و برادر گرامی و ارجمندم، فخر هنرمندان و گنج ور جوینده گان حقیقت حاج رضا امیرخانی تسلیت عرض می کنم.

روح مرحوم پدرتان بر خوان پر سعادت مولی الکونین حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام ) متنعم باد.

پیوسته در پناه حقیقت قرآن موفق باشید.

محمد صادق دهنادی

================================================
14
روزنامه اطلاعات:
ا
میرحسین انبارداران-دی92

خدا بیامرزد بابای رضا امیرخانی را…

نور به قبرش ببارد با این بچه اش. این حرف ماست، اما وزیر ارشاد هم که برای رضا امیرخانی پیام تسلیت فرستاد، چیزی توی همین مایه ها را نوشت خطاب به این نویسنده مردمی و با معرفت.

واقعاً که مردم بامرام ما سنگ تمام گذاشتند و در مراسم تشییع و ترحیم بابای رضا امیرخانی، نشان دادند که تفاوت هنر و هنرمند واقعی را با جنس بدلی اش

می دانند.رضا امیرخانی نیازی به چنین نوشته هایی ندارد، اما برای یادآوری به خودمان بد نیست کنکاش کنیم که علت چنین احترامی در چیست؟ مردمداری،معرفت،غم دیگران را خوردن،تقوا،تواضع و…چندین خصیصه نیکوی دیگر!

رضا امیرخانی از آن دسته هنرمندانی است که عین مردم کوچه و خیابان است و دور از جانش اهل خیلی از قرشمال بازی هایی نیست که برخی به ظاهر هنرمندان از خودشان در می کنند تا به دیگران حالی کنند؛این منم طاووس علیین شده!

خدا بیامرزد بابایش را. همینجا ما به نمایندگی از همه مؤسسه اطلاعات به این برادر عزیز تسلیت می گوییم.

================================================
15

Mehrdad Safavian

تسلیت میگم. خدا بيامرزدشون و به شما صبر بده و مامان را براتون نگه داره. خیلی سال پیش که آمده بودند سینسیناتی خاطرم هست که از خاطراتشان از زمان تفسیر آقای طالقانی ميگفتند و طرز تفسیر کلمه به کلمه را به من پیشنهاد کردند. خدا بيامرزدشون ولی من خیلی از این شیوه ساده قرآن خواندن و فهمیدن استفاده کردم. خدا بيامرزدشون اگر هم ثوابی از این راه گرفتیم ایشان هم با ما شریکند خدا شماها را حفظ کنه برای ما و خدا ایشان را قرین رحمتش قرار بده.

================================================
16
انا لله و انا الیه راجعون

برگرفته شده از payanevis.blog.ir


الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انا الیه راجعون - اولئک علیهم صلوات من ربهم و رحمة و اولئک هم المهتدون

 

 

 

استاد ارجمند جناب آقای رضا امیرخانی درگذشت پدر بزرگوارتان را به شما و خانواده محترمتان تسلیت عرض می کنم .

 

 

 

با اینکه شناختی از آن مرحوم ندارم اما خبر درگذشت ایشان برایم تاسف بار بود . مسلما شخصیتی چون شما دست پروده مردی بزرگ باید باشد . امیدوارم خداوند ایشان را غریق رحمت خویش گرداند و برای شما و خانواده محترمتان  صبری جزیل ،عمری طویل و عریض و  توام  با عزت از خداوند منان مسئلت دارم.

================================================
17
http://fans.hamedzamanimusic.com/?p=1839
تسلیت جناب حامد زمانی
================================================
18


در همين رابطه :
 

  نظرات
نام:
پست الکترونيک:
وب سايت / وب لاگ
نظر:
 
   
 
   
   صفحه نخست
   يادداشت
   اخبار
   تازه ها
   يادداشت دوستان
   کتابها
   درباره نويسنده
   تيراژ:٨٦٠٢٥٠
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
 

 
بازديد کننده اين صفحه: ١١٥٥٨
.کليه حقوق محفوظ است
© CopyRight 2008 Ermia.ir & Amirkhani.ir
سايت رسمي رضا اميرخاني
Because when the replica watches uk astronauts entered the replica watches sale space, wearing a second generation of the Omega replica watches, this watch is rolex replica his personal items.